EST. 2002

Supermoto Alpok-Adria és országos bajnokság, Nyírád

„Semmi sem tart örökké…” Valószín?leg ez tarthatta a lelket a supermotósokban, mire kiböjtölték ezt a majd’ öt hónapos téli szünetet. A hosszú várakozás után viszont stílusosan április 1-én kezdetét vette Nyirádon a magyarországi supermoto szezon. A ralikrossz pályát gyakran illet? kritika ellenére – miszerint a csapágygolyó-szer? murvás terep rögtön az els? versenyen összeveri a szép új motort – hat nemzet 73 supermoto-bolondja állt rajthoz az Alpok-Adria és magyar nemzetközi bajnokság els? fordulóján. És ezt korántsem szánták áprilisi tréfának…

A versenyt megel?z? héten Dani Müller (a képen önmaga árnyékát ugorja át épp) vezetésével hazánkban edz?táborozó nagy svájci csapat tagjaiból mindegyik géposztályba jutott induló, de hiába nekik a vakáció, meg a hosszú felkészülés, er?sen meggy?lt a bajuk a házigazdákkal.

Az Utánpótlás kategóriának már a mért edzésén megmutatta magát 125cc-s KTM-jével Kecskeméti Márk (Motomax MSC), majd jelent?s fölénnyel nyerte az els? futamot a svájci Lukas Fischer (Yamaha) és a romániai Fazakas Zoltán (Yamaha) el?tt. A második futamra összeszedték magukat a külföldiek, és Kecskeméti a negyedik helyre szorult vissza Fischer, Fazakas, és Erich Felder (Yamaha, CH) mögött. Ónódi Benjámin (Motomax MSC) tavalyi jó szokásához híven er?sen szégyenben hagyta az UP mez?ny nagy részét, mivel a 85cc-s kis KTM-et mindkét futamban az abszolút ötödik helyre hozta be. Az összevont UP osztályt egyébként egyértelm?en a 125cc-s motorok uralták. A legeredményesebb 450cc-s „amat?r” Kovács Zsolt (KTM, Vega MSC) lett, utána Happ Olivér (KTM, Motomax MSC), és az Open osztályban is résztvev? Németh József (Suzuki, Blue Scorpions MC).

Az Open kategória mért edzése nagy reményeket keltett a magyar gy?zelmek iránt. A Pole Pozíciót épphogy fél másodperccel szerezte meg Cyrill Scheiwiller (Yamaha, CH), de ennek ellenére a rajtrácson Vermes Sándor (KTM, Speed Tech SE), Varga Oszkár (KTM, Gold SM SC), és Hényel Ágoston (Yamaha, Yamaha Fehér2000) gy?r?jében kellett szorongania. Voszi aztán sajnos el?ször vezetéstechnikai hiba – azaz cifra bukás – miatt, majd m?szaki okokból feladni kényszerült a versenyt, de Scheiwiller az edzéseken mutatottnál b?ven jobban teljesített a futamokon, és óriási el?nnyel nyert mindkétszer. A magyarok becsületét Vermes és Hényel védte meg, akik az els? futamban a második és harmadik, a másodikban az ötödik és második helyen futottak be.

A versenyek kedves, mosolygós színfoltja Angela Haag (Yamaha, CH) volt, aki a 23 f?s Open mez?ny minden büszke férfijának – meg az összes többinek is – az orra alá dörgölte, hogyan kell az els? tízben végezni, még ha történetesen lány is az illet?.

Míg az UP és Open géposztályokban az osztrákok labdába se rúghattak, annál több fejtörést okozott az az egy Heinz Hochreiter (Suzuki) az Alpok-Adriával kombinált Prestige kategóriában. A profik eseményei több tekintetben gerjesztettek izgalommal vegyes kíváncsi várakozást a résztvev?kben. Az el?zetes információkkal kezdve: a 27 versenyz? között olyan külföldiek sorakoztak, mint a többszörös svájci és Európa-bajnok Dani Müller (Yamaha), és még két svájci élversenyz?, Jarno Möri (Yamaha) és Michael Aggeler (Yamaha); a már említett, kompromisszummentes vezetési stílusáról hírhedt Hochreiter; a nemzetközi motocross versenyekr?l ismert cseh Jiri Bocek (Honda); valamint a tavalyi supermoto EB-n, Alpok-Adria és magyar bajnokságban kiemelked? eredményekkel szerepl? román bajnok Gagyi Péter (Suzuki). Ám nem kevésbé díszes társaságot vonultatott fel a magyar csapat: közülük többen a márkaváltás utáni els? verseny terhét is viselték. A kétszeres Európa-bajnok Kökényesi György (Vega MSC) hatévnyi kék-korszaka után most Apriliára váltott és Zóka Attila mellett munkálkodik az oroszlános off-road team sikereiért. A 2006-os csapat-EB válogatott tagjai közül Tóth Ádám (Gold SM SC) pedig KTM-mel, Lánczi Sándor (Blue Scorpions MC) Husaberggel vágott neki a küzdelmeknek, de Benner Zsolt (KTM, Blue Scorpions MC) és a tavalyi év ígéretes ifja, Horváth László (Sherco, Blue Scorpions MC) is a mi sorainkat er?sítette.

A mért edzés csak tovább fokozta a feszültséget. Dani Müller 49,22 mp-es ezdésidejével b? két másodpercet vert a második Aggelerre, viszont utána 6-an következtek egy másodpercen belül, még 6-an két másodpercen belül, és még 9-en három másodpercen belül. Kiskökény a számára szokatlanul széles és nehezebb Apriliájával a negyedik pozícióra kvalifikálta magát, háta mögött Horváth Lacikával és Bennerrel a második sorban – mindhárman a +1 másodperces brigádból. Ez az eredmény több mint „szoros” versenyt ígért!

Dani Müller – kisebb meglepetésre – mégsem hozta annyira a rá jellemz? „Bad Boy” stílust, hanem kiegyensúlyozottan, tempósan motorozta át a két futamot. Az els?ben nem harcolt a gy?zelemért, szinte hagyta (?) Hochreitert nyerni, a másodikban meg szépen kivárta a biztonságos élrejutási helyzeteket. Nem így Kökényesi György, aki élesben tesztelte és szokta az új piros-fekete olasz motor versenyképességeit. Az ismerkedés az els? futamban a negyedik helyre volt elég, a cseh Boceket nem tudta behozni, de legalább Aggelernek sem hagyta, hogy utolérje ?t. A második akcióra már kitapasztalta, hogyan kell mindig életben tartani a kéthengerest a kanyarok utáni kigyorsításhoz, és közben nagyon ügyelni rá, nehogy ágaskodjon. Ezzel a taktikával Kiskökény majdhogynem lépést tudott tartani Dani Müllerrel, majd egy kis félúton bekövetkezett kavarodás után elhúztak ketten a többiekt?l. A kavarodást az a Jiri Bocek okozta, aki addig minden tudását latba vetve, teljesítményének legvégs? határán védte a Müller-Kiskökény páros ellen a vezet? helyét. Aztán kb. a táv felénél beütött az a bizonyos „csak egy apró hiba kell” szituáció: a leugró alján elbukott, a lejt?n nehéz is volt összeszedni a Hondát, úgyhogy ezzel a gy?zelem reménye neki elszállt, de az ezt követ? eszeveszett rohanásának köszönhet?en a negyedik helyen látta meg a kockás zászlót – Möri befért harmadiknak. Hochreiter a bukás kapcsán alakított egy nem túl elegánsat, amikoris a gödörben verg?d? Bocek miatt örülten lengetett sárga zászló hatálya alatt elugrott Aggeler füle mellett. Halmozott szabálytalanságáért a versenyvezet?ség kizárással büntette. Összetettben a legeredményesebb magyarok Kökényesi után Benner Zsolt és bukása ellenére Tóth Ádám lettek.

2007. április 8-án a tököli repül?tér aszfaltján folytatódik a Supermoto OB, immáron a Superquadokkal is kiegészülve. Az egészen más jelleg? pálya valószín?leg inkább a gyorsaságis beállítottságú versenyz?knek kedvez majd, úgyhogy az eredményt illet?en bármi el?fordulhat. A nemzetközi paletta pedig csöppet sem fog fakulni addig: a nyirádon fellép? osztrákok, svájciak, csehek, románok és szlovákok úgy ígérték, mind tartják a kihívást még egy körre. További információ a www.supermot.hu-n

Szöveg: Lukácsy Fanni

Fotó: Kiss Attila / www.digitalsport.hu és Lukácsy Fanni

ugrás fel