EST. 2002

Supermoto EC és OB, Máriapócs

Szöveg és kép: supermot.hu (id. Kökényesi György, Teremi László)

A Rabócsiring lassan hagyományt teremt a Supermoto versenyek rendezésével. A VEGA Motorsportklub mellett a Motor Mánia nyíregyházi kereskedés vállalt f?szerepet az esemény létrehozásában. Az elmúlt években nem el?ször fordult el?, hogy egy Európa Kupa versenyt a rendez? ország bajnoki fordulójával együtt bonyolítsanak. Ebben az esetben is ez látszott a legcélszer?bbnek, a 19 f?s kiemelt mez?ny megosztása komoly izgalmaktól fosztotta volna meg a szép számmal jelenlev? közönséget.

A dupla rendezés azért is volt el?ny, mert újabb magyar versenyz?k szerezhettek Európa-kupa pontot, és a legjobb bulgárok beleszólhattak a magyar bajnokság pontversenyébe. Bár ez az els? edzéseken még nem látszott, de az elmúlt versenyek alapján sejteni lehetett, hogy a nap 2 f?szerepl?je Kalin Kulev (BMF, KTM) a bulgárok Supermoto-gyöngyszeme, és a kétszeres Európa Bajnok Kökényesi György (Vega MSC, Aprilia) lesz. Az els? pályaismereti edzésen Kiskökény és Kulev szinte ugyanolyan id?vel jött le a pályáról, annyit azonban érdemes megjegyezni, hogy ez az 55 mp-es körid? már jobb volt, mint a májusi magyar bajnoki fordulón elért legjobb mért id?.

A második szabadedzésre már felzárkóztak a többiek is, 4 versenyz? volt 55 mp-en belül. A kvalifikációs edzés már igazi presztízs-harcot hozott, 6 versenyz? körideje kezd?dött 53 másodperccel, köztük Vermes Sándoré (Speed Tech SE, KTM) és Horváth Lászlóé (Blue Scorpions MC, Sherco), akik nem szégyenl?s módon beverekedték magukat a legjobbak közé. Vermes 2. rajtkockája és Horváth 5. rajthelye meglepetést és izgalmat keltett a depóban. Kulev pole-pozíciója meg kérd?jelezhetetlen maradt. A vasárnap délel?tti mért edzés után szinte senki nem tudta megmondani a várható els? 3 helyezett nevét. De az edzés az edzés, a verseny meg egy másik történet.

Az els? futamban Kiskökény eldobta a kuplungot, és 3. rajtkockája ellenére els?nek fordult be a rajtegyenes végén, maga után húzva Kulevet. Az els? kör után a mez?ny többi tagjára senki nem figyelt, mert a magyar és bulgár harcos olyan csatát vívott, amely minden néz? idegét feltüzelte. Kiskökény nagyokat fordult, észveszejt?en rontott rá a terepre, de Kulev az összes gyorsításon és a ravasz féktávokon mindig utolérte. Betudható volt ez Kulev 610 cc-s KTM-jének javára írható teljesítmény-különbségnek is, de az is játszhatott ebben szerepet, hogy Kiskökény májusban ugyanitt akkorát esett, hogy az Apriliából egy enyhe hajlatú kiflit csinált.

Ez a futam nem csak a tudásról, hanem a két versenyz? taktikai érzékér?l és idegállapotáról is szólt. Most Kiskökény bírta tovább. Kulev a kapkodásban az off-road-on elcsúszott, és bár motorját gyorsan felkapta, a magyar bajnokra gyakorolt nyomását nem tudta folytatni. Tóth Ádám (Gold Supermoto SC, KTM) nyugodt motorozással a 3., Gagyi Péter (FRM, Suzuki) a 4. helyre érkezett. Kiskökény el?nye az Európa Kupában ezzel 9 pontra növekedett, ami azt jelentette, hogy Kulev-nek a máriapócsi 2. futamot és az utolsó török verseny mindkét futamát meg kell nyernie ahhoz, hogy kupagy?ztes lehessen. Ez a teher meg is látszott a mindig vidám bulgár versenyz?n. Noha Kiskökény feszültsége sem csökkent, a két futam között fel tudta mérni hogy ezentúl nem kapkodni, nem kockáztatni, hanem higgadtan versenyezni kell.

A második futam rajtja láttán a hozzáért? emberek hátán felállt a sz?r. Kiskökény talán centikkel Tóth Ádám el?tt, bal oldalán a motorjához dörzsöl?d? Kulevval egyszerre akartak befordulni a ravasz jobb fordulóba. Látszott, hogy itt élet-halál küzdelemr?l van szó. A rázós helyzetet Tóth Ádám mentette meg, a gázt egy pillanatra elspórolva utat adott Kökényesinek, aki így nagyobb veszély nélkül jutott el a következ? bal fordulóig, ahol a bal oldalán tolakodó Kulevvel kellett megismételni az el?bbi akciót.

Ha lehet a feszültséget fokozni, akkor Kiskökény és Kulev mindent megtettek ezért. Ha valaki csak egy pillanatra nézett a két száguldó versenyz?re, azt hihette volna, hogy egy vontatókötél tartja a KTM-et az Aprilia mögött, mert körröl-körre 2 m-nél soha nem n?tt nagyobbra a távolság. Kulev háromszor is betette els? kerekét Kökény mellé, de az most nyugodtan és határozottan verte vissza a támadásokat.

Újra a bulgár bakizott, ugyanabban a földes fordulóban, ahol az els? futamban egy megbúvó kavicson elcsúszott, de leálló motorját most nem sikerült tüstént életre keltenie. Kiskökényt?l egy teljes kört kapott, mire elindult, de a hátralév? versenytávon sikerült felküzdenie magát az Európa Kupa 5. helyére. Meglepetés és szép teljesítmény volt a Scherco-s Horváth László teljesítménye, mellyel az Európa Kupa dobogójának 3. helyére állhatott, a 2. hely az erdélyi Gagyi Péternek jutott, aki ezzel meger?sítette 3. pozícióját az Európa Kupa sorozatban.

A következ? hazai supermoto verseny egy különleges városi esemény lesz Szegeden a rakparton, október 13-14-én. A 2007-es szezon nyolcadik OB-ja nemcsak a záróforduló státusza miatt lesz emlékezetes, hanem mert megmutatkozhat a supermoto egyedi rugalmassága, hogy még egy város közepén is „össze lehet dobni” egy pályát hozzá.

ugrás fel