EST. 2002

Tavalyi motorjaik nyergében Melandri és Rossi

Marco Melandri divatot teremtett – olyat, amilyet kevesen vártak. Még kevesebben várták, hogy az els?, aki követ?jének áll, Valentino Rossi lesz. A módi a visszatérés a múltba, és persze most nem a cs?gatyáról vagy a garbópulcsiról van szó, hanem az újfent tesztelés alá vett 2005-ös verziójú motorokról. Furán hangozhat ez egy olyan téli felkészülési periódus után, amely nagyrészt a fejlesztésekr?l szólt és amelyben a vb-résztvev?k fejenként négy és ötezer kilóméter közötti távot tettek meg két keréken a legkülönfélébb versenyhelyszíneken, hogy a tesztpilóták munkáját ne is említsük.

Az els?, aki vissza akart térni a tavalyi motorjához, az eleddig két nagydíjon – Törökországban és Valenciában – sikeres Macio Melandrino volt. És el?vette a 2005-ös M1-et Rossi is Jerezben a Spanyol GP utáni tesztelésen (hogy tartanak még ‘raktáron’ az el?z? évi Yamahából a világbajnok csapatnál, az nyílt titok). Freddie Spencer a távoli nyolcvanas években kérte és kapta meg el?z? változatú háromhengeres NSR-ét, mert a legfrissebb Honda ‘nem ment alatta’. Ma viszont már más id?k járnak, dollármilliók folynak el a fejlesztésre. Szükséges kiadások? A Melandriéhoz hasonló esetek aláaknázzák a fejlesztés létjogosultságát? Nehéz ezt megmondani, már csak azért is, mert a 2006-os evolúciós prototípusok az esetek többségében éppen azért evolúciósok, mert az el?z? modellekt?l nagyon kevésben különböznek: egy centi itt, két milli ott. A motorblokkok, belül, azok persze változnak. Éppen a Yamaha esetében nem is keveset.

A ‘vissza a múltba’-trend egyel?re nem hozott mást, csak egy nagy káoszt: Melandri nem igazán volt versenyben vasárnap, a nagydíjat követ? tesztelésen meg Gresini csapatf?nök verdiktjére az új RCV-t kellett használnia. Ami Rossit illeti, a címvéd? hamar rájött, hogy tényleg nincs út visszafelé: a régi Öhlins villát tették az új M1-re, de az ugyanúgy pattogott a kanyarokban. Így megy ez a munka, a jól bevált empirikus módszerekkel: vagyis az ember a saját b?rén tapasztal, ha pedig eredményt ér el, az csak a véletlen m?ve. És ez így van rendjén.

‘Vissza kellett szoknom a tavalyi nyeregbe, mert a 2005-ös M1-et máshogyan kell vezetni’ magyarázta Rossi. ‘Az igaz, hogy nem pattogott. Mivel azt gyanítottuk, hogy a villával lehet a gond, rátettük a múlt szezonban használt Öhlinst az új M1-re, de a chattering ugyanúgy jelentkezett. Az viszont egyértelm?en kiderült számomra, hogy az idei blokk tényleg többet tud… Mindenesetre kellett ez a kis összehasonlító teszt. Sokat javítottunk a fékezési stabilitáson, és a futóm?-beállításokkal is sikerült a jó irányba elmozdulnunk. Az biztos, hogy Katarban az M1 sosem pattogott, úgyhogy… még nem tudjuk, hogy oda visszük-e a tavalyi motort. A legnagyobb probléma, hogy nincs is megfelel? mennyiség? alkatrészünk, hogy fel tudjuk készíteni a versenyre. Rendben van, hogy a motorokat visszük, és hogy addig még sok id? van hátra, de rengeteg dologra kéne gondolnunk. Ez az egész pattogás egy rejtély. Hogy csak egy példát mondjak: az új váz puhább a tavalyinál, tehát a ’05-ös gépnek jobban kéne pattognia a ’06-osnál, pedig nem pattog jobban.’

A hasonló cip?ben járó, hasonló rejtély szálait fejteget? barát-ellenfél, Melandri is hasonló elemzést tett. ‘Jobban tetszik a régi RCV211V. Az újjal nagyjából azonos körid?ket tudok menni, még ha kevésbé érzem is elememben magam vele. Azért hosszú távon jobban megérné az újat használni, mert több benne a továbbfejlesztési lehet?ség.’

Miközben az olaszok elemeznek, Nicky Hayden a t?le megszokott borzasztó számú kilómétert tette meg az igazi Honda-prototípus, az általunk és a nemzetközi sajtó által csak ‘brnói’ RCV-ként emlegetett motor nyergében, amit egyedül ? használhat. Nem örül ennek a privilégiumnak. Hayden most a legszívesebben alignahem Pedrosa volna, de az els? számú HRC-s pilótának, nyersen fogalmazva nem osztottak lapot. Talán dühb?l rakatta föl az amerikai is az id?gumikat a teszt legvégén, és semmisített meg minden ellenfelet 1’39’910-es körével. A gonosz újságírók agyában természetesen már meg is született az összeesküvés-elmélet, miszerint a Honda Haydennel készítetti el a motort a majdani els? számú embernek, a kis Pedrosának – a teóriát f?leg tengerentúli médiumok hozták le. Igaz vagy sem, hihet?nek hihet?.

Jerez, tesztelés a nagydíj után – id?eredmények

Hayden Honda 1’39”9
Gibernau Ducati 1’40”5
Capirossi Ducati 1’40”7
Stoner Honda 1’40’ 8
Pedrosa Honda 1’40”8
Checa Yamaha 1’40”9
Rossi Yamaha 1’40”9
Hopkins Suzuki 1’41”0
Nakano Kawasaki 1’41”1
Elias Honda 1’41”1
Tamada Honda 1’41” 2
Melandri Honda 1’41”4
Edwards Yamaha 1’41”4
Vermeulen Suzuki 1’41”5
Ellison Yamaha 1”41”9
Okada Honda 1’43”2


ugrás fel