EST. 2002

Teszt: Peugeot e-Vivacity 2011

Egyre nagyobb megggy?z?déssel hozzák tet? alá elektromos gépeiket a különféle gyártók, és egyre kevésbé kétkedünk, ha látunk egy-egy ilyen példányt az interneten. Óhatatlanul eljön az id?, amikor nem csupán a világhálón találkozunk tömegével ezekkel a termékekkel, hanem a mindennapi életben – legyen szó két-, három- vagy négykerek? masinákról. A városias környezetben hamarosan komoly kihívást fognak jelenteni a villanyhajtásúak – a technológiának nyilván van még hova fejl?dnie és egyel?re a tömegtermelés próbáját sem állta még ki, a fejleszt?k azonban nagyon bizakodnak.

Klasszikus városi helyváltoztatásra való, alacsony teljesítmény? robogóból máris van a piacon, mint például a Peugeot e-Vivacity modellje. A maga korlátai mellett nagyon szerethet? kis járgány ez, nyilván nem emészti el az embert a vágy, ha ránéz, de a formatervez?k és a marketingosztályok már dolgoznak ezen is. Az önmagában hatalmas el?relépés, hogy míg pár éve szinte elképzelhetetlenek voltak a hasonsz?r? járm?vek ormótlan akkumulátor-halmazok nélkül, ma már arányos az elrendezés e téren, és természetesen a telepek hatékonysága is folyvást n?. Kis és közepes távok áthidalására (pl. munkába járás) máris tökéletes alternatíva a villanyhajtás. S így az E-Vivacity is, amely az egyik legkiforrottabb termék az e-piacon, köszönhet?en a Peugeot Scooters mintegy tizenöt éves tapasztalatának az elektromos meghajtás terén (lásd a Scoot’Elec projekt) illetve azoknak a nüanszoknak, amelyek az autós kutató-fejleszt? részlegt?l származnak.

A bels? égés? blokkal szerelt, ‘klasszikus’ Vivacity-t?l egyetlen bet? különbözteti meg, s ez nem jelent mást, mint egy 100%-ban elektromos hajtású er?forrást az idomok alatt. A megvalósítás különösen ízléses, az illesztések professzionálisak, az e-logós, kék színben pompázó nyereg központi dizájnelemmé lett, a vonalvezetés és a színösszeállítás könnyed, élénk, fiatalos, a krómot sem nélkülöz? részletek a prémiumkategória diszkrét bájával kecsegtetnek. A jó felosztású, a töltöttségi fokot egyértelm?en kijelz? (piros: kritikusan alacsony, narancssárga: 30%-nál kisebb töltöttség? telep) teljesen digitális m?szerpanel is része ennek a játéknak. Amellett, hogy tényleg igényes, világosan informál a megtehet? kilométerek számáról (e téren ráadásul pontos is a tesztel?k beszámolója szerint, szemben egyes el?dökkel).

A köztes légh?téses, egyszer?sített, fix áttételes szinkron villanymotor gyakorlatilag nem igényel karbantartást, legalábbis olyat biztosan nem, mint a benzinüzem? társak. Két lítium-ionos, hálózatra közvetlenül csatlakoztatható, 2 kWh-s akkumulátora ezer teljes töltést a legkisebb hatékonyságromlás nélkül kibír a gyártó vállalása szerint. Tíz évig vagy negyvenezer kilométerig nem lehet semmi bajuk. Most érünk el a legfontosabb részhez: 60 km-es hatósugárban gondolkodhatunk az e-Vivacity-vel, 45 km/órás átlagsebességet feltételezve. A töltés teljesen lemerült állapotból 5-8 óra alatt van meg attól fögg?en, hogy egy, avagy két tölt?nk van. Ha kett? van (2 x 250 W / 5 A), akkor akár három óra alatt elérhet? a 80%-os töltöttségi szint. Fontos megjegyezni, hogy a részleges töltések nem rontják le a telepek élettartamát.

Lássuk, hogyan muzsikál az utcán! Mivel tipikusan egy olyan modell ez is, amivel hazánkban nem fogunk tömegével találkozni, tesztpéldány pedig csak nagy nehézségek árán szerezhet? be, külföldi zsurnaliszták tapasztalatait gy?jtjük egy csokorba.

Nagyon könnyen vezethet? és kiismerhet? robogóval állunk szemben, ami sok sajátosságában emlékeztet a legutolsó generációs ötven köbcentis, ‘wannabe-versenymotor’ robogókra. Er?ssége a kompakt méretezés: tengelytávja 136 cm, hossza 192 cm, szélessége alig 68 cm, ami az utca nyelvére lefordítva rém agilis viselkedést jelent. És természetesen a parkolásnál sem jön rosszul (ahogy a hátramenet, mint opció sem). Egy 2,15 méter sugarú körben meg lehet vele fordulni egy svunggal a gyári adat szerint. Igazi városi fegyverként gondolnak vissza rá egykori tesztpilótái: simák vele a gyors irányváltások a forgalomban, viszonylag alacsonyan ül? nyergének és jó kialakításának köszönhet?en ideális a kontrollérzet menet közben.

Ami a teljesítményt illeti, a Scoot Elec prototípusához képest épp kétszer akkora: 1,5 helyett 3 kW, mindezt a hatósugár 50%-os növekménye mellett (a prototípusban nikkel-kadmium akksi van). Ez több, mint elegend? egy villanyhajtású robogótól. Startja egy 125-ös benzines robogóével hasonlítható össze leginkább, saját mérések szerint 3’15 alatt teljesíti álló helyzetb?l az els? tíz métert, az elektromos motor fizikai sajátossága miatt mind a 14 Nm-nyi forgatónyomatékot kihasználva. Az er?átvitel progresszív, folyamatos, kezelhet? vezetési élményt ad.

Hasznos terek terén nincs oka szégyenkezni a Peugeot-nak, a nyereg alatt egy zárt sisak nagyon kényelmesen elfér, az elüls? tartóban pedig akár egy nyitott is pluszban. Legnagyobb erénye azonban magától értet?d?en az alacsony üzemköltség. Hiszen melyik másik járm?vet lehet telitankolni nyolcvan forintból? Odafigyelve akár hetven kilométer fölötti távolság is megtehet? egy töltéssel, viszont volt olyan menetpróba is, ahol kimondottan tépték az e-Vivacity szarvát és állandóan lassítgattak-gyorsítgattak, azt figyelve, hogyan reagál a szabálytalan sebességre a töltöttség-kijelz?. Akármennyire dúvad módjára mentek is vele, minden esetben ötven kilométer fölötti távot teljesített.

Jól dönthet?, felfüggesztései remekül nyelik el az aszfalt egyenetlenségeit, stabilak. Háromféle menetfokozatban használható a robogó: a lassú üzemmód 7 km/órában maximalizálja a járm? sebességét (sétálóövezetben, parkolásnál kerülhet el? ez a funkció). A köztes fokozat 40, a gyors 45 km/órát enged legfeljebb. Akármelyiket is állítjuk be a m?szerpanelon, a csend állandó útitársunk lesz…

Ellenértéke (európai listaára 3.800 euró) összhangban van mindazzal a technológiai tartalommal, ami benne van, ezzel együtt tagadhatatlanul drágább, mint egy méretben vele hasonsz?r? benzinüzem? robogó.  

fotók: Peugeot

ugrás fel