EST. 2002

Thomas Lüthi: világbajnok kölyökarc

Egyedül mindenki ellen: így nyerte meg a 125cc világbajnoki címét Thomas Lüthi egy Honda kit nyergében, megverve nagy márkákat és privilegizált helyzetet élvez? gyári pilótákat. A svájci f?város, Bern kantonjából, közelebbr?l Oberdiessbach faluból való Tom egy cseh-német csapat versenyz?jeként indult neki a 2005-ös szezonnak. És amit véghezvitt, az az idei motoros évad egyik legnagyobb sportteljesítménye, ismerjük el. Úgy megnyerni egy vb-sorozatot, hogy közben nincs egy hangos szó, egy botrány…A harc Dávidé és Góliáté: Lüthi három gyári státuszú KTM-pilótával volt ‘megáldva’ idén, egy végtelen er?forrással bíró, hatalmas versenyalakulat ellen kellett felvennie a keszty?t, és voltak pillanatai 2005-nek, amikor lépéshátrányban volt. Persze a 125 nem csak a KTM-ekr?l szól: a Honda- és Aprilia-csapatokkal ugyanúgy meg kellett mérk?znie a helvétnek.

Nemcsak lehetetlen küldetés volt: annál is több. Lüthit sehol nem jegyezték a szezon el?tt, a nevét csak a leginformáltabbak tudták hova tenni: egy kölyökarc a sok között. Most, a végelszámolás után már tudjuk, hogy Thomasé világbajnok kölyökarc: 242 pontot gy?jtött, négy futamot nyert meg (Francia, Cseh, Maláj és Ausztrál GP). És lássuk be, az Elit csapatról sem tudtunk volna monográfiát írni az idény el?tt. Sokat tettek, hogy megjegyezzük a nevüket.

A KTM volt 2005 szupercsapata. Minden narancsos versenyz? a legmagasabb színvonalú m?szaki felülvizsgálat mellett dolgozott (Mario Galeotti), az egykor a MotoGP-ben dolgozó Warren Willing pályamérnökként volt a sportolók mellett, aztán egy technikus a blokkhoz, egy a futóm?höz, telemetrista és három szerel?. Lüthi csapata 2000-ben alakult, abban az évben a cseh superbike bajnokság megnyerését jegyezte. Az együttes 2002 óta van a vébén: mikor debütáltak, Lüthi még a német nemzeti 125-ös osztályban versenyzett. Ehhez tudni kell, hogy a svájci motorversenyz?k mindannyian ‘kényszerlégiósok’: az alpesi országban jó fél évszázada tiltott dolog a gyorsasági motorverseny. Lüthi boxában egy 125-ös Honda A kit állt, egy f?szerel?vel, telemetristával és két szerel?vel. Egyedüli pilóta egy meglehet?sen behatárolt költségvetés? csapatnál. Mi volt a titkuk? Nincs titok: jól beállított motor és agresszív, gyors, éles esz? pilóta – ennyi kell a sikerhez. Külön érdekesség, hogy Tomot egy sportpszichológus hölgy kísérte, akinek feladata a pilóta motiválása volt az év során. Lüthi 2002-ben 27., 2003-ban 15., tavaly pedig 25. helyen zárt a sorozatban. Mi történhetett? Egyszer?, a srác elkezdett hinni magában. Mindehhez kitartás és alázat párosult, meg persze istenadta tehetség. A veszekedések, negatív hullámok mindvégig elkerülték – a vitatott Japán Nagydíj eseményei sem zökkentették ki.

Thomas Lüthi

Születési id?: 1986. szeptember 6.

Oberdiessbach, Svájc
Az els? Nagydíj: 2002 GER 125cc
Az els? pole pozíció: 2005 FRA 125cc
Az els? gyorskör: 2005 TUR 125cc
Az els? dobogó: 2003 CAT 125cc
Az els? futamgy?zelem: 2005 FRA 125cc
Nagydíjak száma: 51 (mind 125cc)
Gy?zelmek : 4
Második helyek: 4
Harmadik helyek: 1
Dobogók: 10
Pole pozíciók: 5
Leggyorsabb körök: 1
Vb-cím: 2005 – 125cc
Pályafutása alatt megszerzett összes pont: 331

‘Olyan verseny volt, amilyet terveztem’ mondta Lüthi Valencia után. ‘Ez volt a taktika, ellen?rzés alatt tartani a helyzetet és nem csinálni semmi hülyeséget. Nagyon nyugodt voltam végig, de három körrel a befejezés el?tt elkezdett n?ni bennem a feszültség. Azt hittem, sosem érem el az utolsó kanyart. Rengeteg id?nek t?nt. Aztán mintha elvágták volna: nem gondoltam semmire, amikor áthaladtam a célvonalon, csak azt mondtam magamnak: ez hihetetlen.’

Hogyan sikerülhet egy ilyen kis csapatnak lenyomni a nagyokat, gyáriakat? ‘Épp azért sikerült, mert kicsik vagyunk ugyan, de nagyon egységesek is. Kevesen vagyunk, de mindenki tökéletesen tudja és teszi a dolgát, ett?l pedig jó a csapatszellem.’

A szezon elején gondoltad volna? ‘Talán, legbelül. A Le Mans-i gy?zelem után kezdtem el nyíltabban beszélni arról, hogy világbajnok is lehetek.’

Van valami kabalád, babonád? ‘Van. Nem egy nagy dolog: egy csiga, amit az egyik szerel?t?l kaptam két éve. De le kell cserélnem, mert borzasztóan lassú állat.’

Mik voltak a bajnokságod fordulópontjai? ‘A szepangi gy?zelem, egy héttel a japán esés után, ami miatt majdnem abba kellett hagynom az egész szezont. Két ezredmásodperccel nyertem, és aznap a KTM egy óvást is benyújtott. Ez engem feltöltött, ?k meg gyilkos kedvükben voltak, gondolom.’

Ünneplés? ‘Lesz. Jöv? szombaton Lindenben, ahol élek. Állítólag ott lesz a svájci elnök, de közben figyeljük a Svájc-Törökország vb-pótselejtez? focimeccset is.’

ugrás fel