EST. 2002

Toseland mindent megtanult, amit kellett

Guy Coulon az egyik – ha nem a – legnagyobb tudású francia szakember a gyorsasági motoros szakágban. A Tech 3 csapat berkeiben dolgozó mérnök 1986-ban érkezett meg az ‘aszfaltos’ m?nembe, el?tte a Párizs-Dakar ralikon m?ködött közre, még amat?r pilótaként is kipróbálta magát. Hervé Poncharal együttesével 1990-ben hozta össze a jósors, azóta is együtt dolgoznak. Az els? évtizednyi közös munka elteltével, 2000-ben világbajnoki címhez segítették Olivier Jacque-ot a 250-ben, aki aztán 2001-ben és 2003-ban a királykategóriában is indult. 2004-ben Marco Melandi útját egyengették, mikor az bemutatkozott a MotoGP-ben a Yamaha M1-gyel, épp ahogyan most a ‘zongorista’, James Toseland úr teszi.

‘James minden el?ismeret nélkül érkezett meg hozzánk’ – mondja Coulon. ‘De óriási kedvvel kezdett tanulni. Nap nap után, kis lépésekkel mindent megtanult arról, hogy hogyan lehet ezeket a típusú motorokat kihasználni. Ez az osztály sokkal bonyolultabb a Superbike-nál. Taktikus, intelligens: tudta, hogy nem szabad rögtön az elején száguldoznia: felszállt a motorra, el?ször megtanulta, hogyan kell vezetni egyáltalán, aztán hogy hogyan lehet javítani a beállításokon, legvégül pedig, hála a finomhangolásnak, azt, hogy hogyan lehet vele borzasztó gyorsan menni. Az eredményt mindannyian láttuk az els? versenyen, ahol els? sorból indult és hatodikként ért célba. Egy úriember, illedelmes és jólnevelt, természetes és könnyed a csapattal való kapcsolata, ráadásul van agya. Ez utóbbi talán másodlagosnak t?nhet ebben a sportban, de nem az.’

‘A ma MotoGP-jében meg kell értenie a versenyz?nek, hogy hogyan m?ködik a motor, ami alatta van. Meg a gumi, meg a felfüggesztés, meg minden egyéb. A téli tesztekt?l máig James konstans egyenletesen növekv? fejl?dést mutatott. Egyetlen alkalommal sem ment lassabban, mint annak el?tte. Más szavakkal, elég volt neki egy délel?tt, hogy felvegye azt a ritmust, amit el?z? nap diktált, és hatalmas segítség a technikusoknak.

Hogy van-e gyenge pontja Toseland-nek? ‘Kétségkívül a versenytapasztalat. Míg a Superbike-ban két viszonylag rövid futamot rendeznek, a MotoGP-ben egyetlen, hosszabb futamot bonyolítanak. James az el?szezonbéli tesztek során többször említette, hogy nehezére esik tartani az egyenletes tempót a versenyszimulációk alatt, és ez egyértelm?en a távnak tudható be. Mintegy harminc százalékkal több ez a táv! Bárhogy is legyen, Katarban a végjátékban is jól tartotta magát. Ha több rutinja lesz, megy ez még jobban is.’

Mi lepte meg a leginkább a mestert? ‘Az, hogy gyorsabban tanult, mint vártam. Volt már dolgom más ex-superbike-os pilótákkal és mindegyiküknek jó id? kellett, hogy versenyképes szintre jöjjenek fel. Ez meglepetés volt, igen.’

És mi a helyzet a MotoGP elektronikus ellen?rz? rendszereivel? ‘E tekintetben is a fokozatosság elvét követtük. Az els? próbákon nem, vagy szinte alig használtuk az elktronikát. Aztán bedobtuk a traction controlt, majd az összes többit. Mára ott tartunk, hogy James teljesen önállóan választja ki a neki megfelel? elektronika-beállítást annak függvényében, hogy mire van szüksége. Érdekes, hogy egyel?re a vázra, elektronikára és gumikra vonatkozó választásai nagyon hasonlítanak azokra, amiket Colin Edwards húzott annak idején…’ (Folytatjuk…)

ugrás fel