Forrás: motoroazis.hu
Új tesztelési módszerekkel járó biztonsági szabványt vezetnek be a motoros sisakoknál, de vajon mit jelent ez nekünk a gyakorlatban?
Lassan húsz éve, 2003 óta van érvényben a bukósisakokra jelenleg érvényes ECE-R 22.05-ös szabvány Európában és néhány azon kívüli országban. Bár ez is szigorú feltételek elé állítja a gyártókat, mégis, a gyártási technika fejlődésének ütemét nézve már-már régimódinak számít, ezért ideje volt egy kicsit frissíteni azt.
Változtak az előírások, a hosszú idő óta megszokott szabványt hamarosan felváltja a még keményebb elvárásokat támasztó új, ECE-R 22.06.
Mit jelent az ECE minősítés?Az 1972-ben bevezetett ECE a legfontosabb motorossisak-biztonsági szabvány Európában, a motoros bukók minimum biztonsági követelményeit szabályozza – egyszerűbben mondva amelyik sisakon látsz ilyen jelölést, az biztosan legalább az alapkövetelményeket teljesíti. Ez egyébként nemcsak javaslat, hanem szabály, a motorosok Európa-szerte kötelesek ECE-besorolású fejfedőt viselni motorozás közben.Sokan tévesen abba a hibába esnek, hogy egy szemrevaló, stílusos sisakról egyből azt gondolják, az biztonságos is, pedig ez nem így van. Ráadásul minden országban más és más a szabályozás, van, ahol még egy kerékpáros fejfedő is „megfelelő”, pedig lássuk be, 130 km/órás sebességnél aligha bíznánk arra az életünket. Így mindenkit óva intenénk attól, hogy pusztán a külcsín alapján válasszon! |
Az új szabványt 2020 júniusában fogadták el, de természetesen nem azonnali hatállyal vezetik be, a gyártóknak és a kereskedőknek is adnak bőven időt, hogy legyen idejük átállni és kifuttatni készleteiket.
– A komoly, magukra valamit is adó sisakgyártók szabályozástól függetlenül mindig is arra törekedtek, hogy termékeik a lehető legnagyobb védelmet nyújtsák használóik számára, és a szabályozás kritériumain felül teljesítsenek. A sisaképítésben nincs „varázspálca” vagy egyetlen egy jó megoldás. A fejlődés titka az, hogy folyamatosan apró fejlesztéseket hajtanak végre, és idővel ezek a felhalmozott fejlesztések „összeérnek”, tökéletesen fognak működni együtt, és a korábbinál magasabb védelmi szintet érnek el, új alapot teremtve, amelyen aztán javítani lehet. – mondta el az Arai az új szabványra reflektálva.
Mi a különbség az ECE-R 22.05 és az ECE-R 22.06 között?
Röviden, az ECE-R 22.05-nek, vagyis a ma érvényben lévő szabványnak való megfelelést elsősorban ütéselnyelés, szilárdság, kopásállóság és gördülés szempontjából tesztelik. A sisakokon ütéspróbát is végeznek, valamint a plexi záródásának erősségét is ellenőrzik. Természetesen az új ECE-R 22.06 szabvány szerint is kötelező ezeket a teszteket elvégezni, de mivel az új szabvány még szigorúbb, ezentúl számos egyéb kritériumnak is meg kell felelnie majd a bukósisakoknak. A legnagyobb különbség, hogy az ECE-R 22.06 alapján számos plusz ponton tesztelnek majd, többszörös ütési teszteket végeznek különböző helyeken, valamint forgási ütközési teszteket. Ez azért lényeges, hogy a sisak mindenhol egyenletes védelmet nyújtson, ne csak egy-egy részén.
Az új ECE-R 22.06 vizsgálati eljárások legfontosabbjai:További ütközési pontok: az új vizsgálat nem kevesebb mint 12 új becsapódási ponttal bővült. Korábban csak 5 fix ütközési pont volt (6, ha az S-pontot is belevesszük), amelyeknél a sisakot tesztelték. Mostantól 12 extra becsapódási pont lesz, amelyekből legalább 3-at véletlenszerűen választanak ki és tesztelnek. További ütési tesztek: Az eddigi sztenderd sebességű ütéscsillapítási teszt mellett egy nagy sebességű és kis sebességű ütéselnyelési tesztet is hozzáadtak a próbák sorához. A nagy sebességű ütési próbát 8,2 m/mp, a kis sebességű ütési próbát 6,0 m/mp ütési sebességgel hajtják végre. Az S-pont ütközési sebességét 5,5 m/mp-ről 6,0 m/mp-re növelték. Vagyis az extra ütési tesztek során az érkező ütéseket különböző sebességgel és különböző behatási szögekben tesztelik. Ez a múltban nem fordult elő. A ferde irányból érkező behatás vizsgálatának hozzáadása: Mostantól ferde ütközési tesztet is végeznek az ütközés során fellépő forgási gyorsulás mértékének mérésére. A ferde ütközési tesztet 8,0 m/mp sebességgel hajtják végre, mégpedig úgy, hogy a sisakot egy 45 fokos szögben elhelyezett ferde üllőre ejtik. Forgásteszt: nagyon lényeges és életszerű eleme az új tesztelésnek, hiszen jobb képet ad arról, hogy a sisak hogyan teljesít, amikor egy adott akadályba ütközik. Ezt gondosan tesztelik az új szabványban, hogy megelőzzék az ütközések súlyosabb következményeit, például a komoly fejsérüléseket. Tartozékok tesztelése: A 06-os szabvány a sisak tartozékait is alaposan teszteli. Míg például korábban csak a napszemüveg záródását ellenőrizték, az új eljárás szerint magának a kiegészítőnek is meg kell felelnie bizonyos követelményeknek – az egyik új tesztben egy kis vasgolyót röpítenek 220 km/órával a napellenzőnek, és ha az elreped vagy eltörik, a sisak nem megy át a teszten. Érdekesség, hogy az új szabvány bevonja majd a tesztelési fázisba a sisakokra/ba szerelhető kiegészítőket is, például a kommunikációs rendszereket, kamerákat. Az egyelőre nem világos, hogy ezt az ágazatot ilyen módon érinteni fogják-e a módosítások, hiszen ha ott biztonsági aggályok merülnek fel, az megannyi új kérdést felvet majd – de ez egyelőre a jövő zenéje. |
A változtatások következtében a sisakok kialakítása a következő években várhatóan jelentős átalakuláson megy majd keresztül. Míg az üveg- és szénszálas héjak megtarthatják szokásos vastagságukat, a műanyagból készült új, 22.06-os sisakok vélhetően vastagabb héjúak lesznek, és valószínűleg felülvizsgálják a belső polisztirol bélést is.
Az ECE 22.05 szabványnak megfelelő sisakok jövője. Avagy mit jelent a vásárló számára az ECE 22.06 minősítés?
A gyakorlatban és nagyon röviden: semmit. Mindenki nyugodtan használhatja tovább a korábbi szabvány szerint sisakokat, azok természetesen továbbra is viselhetők maradnak. Nincs szükség arra, hogy „kényszerből’ lecseréljük őket, csak akkor kell, ha a bukó már egyébként is túllépte az ajánlott viselési idejét, esetleg megsérült. Az újítás nem jelenti azt, hogy a 22.05-ös sisakok nem biztonságosak, az egyetlen különbség mindössze az, amit fentebb is írtunk, hogy az új szabvány még szigorúbb követelményeket támaszt a magasabb szintű biztonság garantálása érdekében.
Mikortól lép életbe az új ECE 22.06 szabályozás? Lássuk a legfontosabb dátumokat!2020. június: meghozzák és elfogadják az új, ECE-R 22.06 szabályozást.2023. június: a sisakgyártó cégek eddig az időpontig gyárthatnak ECE-R 22.05-ös bukókat 2024. január: innentől kezdve kizárólag új, 22.06-os sisakok kerülhetnek kiskereskedelmi forgalomba, vagyis a gyártók nem értékesíthetnek régi szabvány szerinti fejvédőket |
A kiskereskedelmi üzletek ezt követően is kiárulhatják készleteiket, és a felhasználók is bátran vásárolhatnak és használhatnak 22.05-ös sisakokat, soha, semmilyen szabályozás nem fogja ezt megtiltani.
Fontos azonban megjegyezni, hogy még a legjobb bukósisakok sem tartanak örökké – minősítéstől függetlenül a saját biztonságunk érdekében érdemes a polikarbonát héjszerkezetű sisakokat 3-4, a kompozit héjszerkezetű bukókat 7-8 évente lecserélni. (A sisakok magas biztonsági színvonalát felügyelő Snell Memorial Foundation átlagszabályként 5 évben határozta meg a bukósisakok lecserélésének szükségességét).
A nagyobb biztonság magasabb árakkal jár
Sajnos óhatatlan, hogy a plusz technológiai szükségletek miatt az új szabványos sisakok ára némileg emelkedjen, hiszen a vállalatok nagy többsége várhatóan sok pénzt fektet majd a kutatás-fejlesztésbe. Éppen ezért akinek „nem ér meg” plusz összegeket egy új kialakítású sisak, az nyugodtan vásároljon meg még kifutás előtt a 22.05-ös modelleket.
Legutóbbi hozzászólások