EST. 2002

Új év, új gumibeszállító?

Nagy változások el?tt áll a MotoGP gumibeszállító rendszere. A Bridgestone hatodik éve a MotoGP kizárólagos partnere, ez id? alatt jelent?sen kiszélesedett a választható gumik spektruma. 2014 végén lejár a Bridgestone szerz?dése, nagy kérdés, hogy a japán gumigyártó helyét a jöv?ben ki veszi át.

A Motociclismo magazin szerint a Dorna át kívánja alakítani a jelenlegi gumihasználat rendszerét. Javier Alonso, a Dorna képvisel?je azt mondja, tárgyalnak több gyártóval, a Michelinnel, a Pirellivel, a Dunloppal, és természetesen a Bridgestone-nal is. A Dorna Biztonsági Bizottsága – mely a versenyz?k biztonsággal kapcsolatos észrevételeinek hivatalos fóruma – Loris Capirossi vezetésével egy egész listát terjesztett a Bridgestone elé az észrevételeikr?l és elvárásaikról. Bár Alonso konkrétan nem tért ki ezekre, az azért kiderült, hogy a cél a gumiválaszték szélesítése, mivel az utóbbi id?ben túl sokszor derült ki, hogy a választható kétféle gumi közül csak az egyik alkalmas az adott versenyhelyszínen való használatra. A Bridgestone gumikra amiatt is érkezett panasz, hogy nem passzolnak minden motorhoz ugyanolyan mértékben, vagyis míg a Ducati vázgeometriájával nehéz használni, addig a Hondák számára kifejezetten kedvez?.

Nem az a cél, hogy a Bridgestone minden gyártó számára külön gumit fejlesszen, ahogy a Pirelli teszi a WSBK-ban, de az igen, hogy nagyobb legyen a választék merevség és összetétel szempontjából. A Ducati gárdája úgy véli, motorjuk teljesítménye megfelel? gumi használatával jelent?sen javulna.

Rossi gumi Austin után
Rossi gumija az austini futam után. (Forrás: motomatters.com)

A Bridgestone jelenleg huszonkét MotoGP versenyz?t lát el háromszáz gumival versenyhétvégenként. Ha plusz keverék használata is belépne a képbe, ez a szám hatszázra növekedne, ami jelent?sen megnövelné a szállítási költségeiket.

Bár több gumigyártó örömmel venné át a MotoGP-re szállítás kizárólagos jogát a Bridgestone-tól, nem valószín?, hogy ez már 2015-ben megtörténik. Clinton Howe, a Dunlop képvisel?je a Motociclismónak azt nyilatkozta, másfél évre van szükségük a felkészüléshez, és ez az id? a Pirelli és a Michelin számára sem rövidebb.

Logikus lépés lenne, ha a Bridgestone szerz?dését év végén a Dorna további egy évvel meghosszabbítaná, ami azt is jelenti, hogy bárki veszi át a beszállítói feladatot 2016-tól, annak már az egységes m?szaki szabályokat kell majd kiszolgálnia.

Paddock pletykák szerint a Michelin a legesélyesebb pályázó, Vallelungában már teszteltek 16,5 colos slickeket. A Bridgestone leváltása mindenképp nagy hatással lesz a versenysorozatra, mivel az új beszállítónak semmilyen információja nem lesz a legújabb GP motorok teljesítményét illet?en. A Dunlop és a Michelin is távol tartja magát a MotoGP-t?l 2008 óta, és akkor is csak a Michelin rendelkezett versenyképes gumikkal. Mindenesetre a Dorna állítólag azt szeretné, ha csökkenne a gumik élettartama.

Bár elkötelezett amellett, hogy mindez nem mehet a biztonság rovására, úgy vélik, az el?re tervezhet? gumikopás izgalmasabbá teszi majd a versenyt, hiszen a csapatoknak ennek figyelembevételével kell majd kialakítaniuk versenystratégiájukat. A Bridgestone gumikkal ez nem így volt, hisz nem egyszer el?fordult, hogy az utolsó körök egyikében tették meg a versenyz?k a leggyorsabb körüket.

Bármilyen döntés is születik, egyel?re várnunk kell. A tárgyalások még csak most kezd?dtek, a megállapodás hónapok múlva lehet esedékes.

ugrás fel