EST. 2002

Újabb megoldás napenergiára

Mostanság elég gyakran esik szó elektromos vagy alternatív hajtású motorokról, hiszen egyre több a prototípus, s?t némely országokban egyenesen bajnokságot írtak ki nem fosszilis energiahordozókkal üzemeltetett kétkerek?ek részére. Akárhogy is nézzük, az elektromos motorkerékpárok legnagyobb baja az, hogy a telepek hamar lemerülnek, ráadásul a méretük sem mindig nevezhet? kompaktnak. Az ideális megoldás a napenergia lehetne (a telepek így folyamatosan, menet közben és parkoláskor is tölt?dnek), erre is készült már megannyi terv, de egyik esetlenebb, mint a másik – a panel fölszerelése alapjaiban rengeti meg a menetbiztonságot, ha kétkerek? járm?r?l van szó. Szóval nem egyszer? a történet, hiszen egy motor által felknált felület – hacsak nem egy Gold Wingr?l vagy egy testes Harley-r?l van szó – nem elég kiterjedt ahhoz, hogy megfelel? napenergia-panelt lehessen rá elhelyezni.

A spanyol illet?ség?, egyébként versenyalkatrészek fejlesztésével és gyártásával foglalatoskodó SunRed cég azonban nem adta fel ezen a ponton a harcot. A vállalat jelenleg is dolgozik egy olyan motorkerékpár formatervén, ami elegend? hasznos felületet kínál a paneleknek. A projekt neve ‘Moto Solar Urban’, az itt bemutatásra kerül? képek pedig a kísérlet kezdeti állapotát tükrözik, afféle vázlatok tehát. A végcél egy legalább 3,1 négyzetméteres hasznos felület motorra applikálása – a számítások szerint ennyi szükséges ahhoz, hogy a megújuló energiát hasznosító, elektromos hajtású motor 50 km/órás sebességgel haladjon, amíg csak a nap az égen ragyog. A járgány automatikus, vagyis amint a vezet? elhelyezkedett a nyeregben, a ‘napfénytet?’-egység gyakorlatilag rácsukódik (klausztrofóbiások hátrányban), hogy meglegyen a varázslatos 3,1 négyzetméternyi naptelep-felület.

Nyeregbe pattanás…

…az ajták záródnak…

…irány a messzeség.

Az ötlet nem rossz, már csak azért sem, mert környezetbarát… de azért néhány kérdést még nem kell oldaniuk a tervez?knek. Például: hogyan teszi le a lábát a vezet?, akit lényegében magába zár a kabin? Nem volna túl kényelmes minden piros lámpánál kinyitogatni a mechanizmust… A másik eléggé fontosnak t?n? dolog: mi történik, ha a nap elbújik – a járm? önmagától ugyanis 20 km megtételére képes, ami nem túl sok.

ugrás fel