EST. 2002

Vertemati 250 AG: elcsavart fejek


Az olasz mérnökökr?l mindent el lehet mondani, csak azt nem, hogy gépiesen oldanák meg a dolgaikat. Az egykor szebb napokat megélt, és a mostaninál jobb sorsra érdemes brianzai vállalat, a Vertemati szakijai sincsenek éppenséggel híján az ötletnek, a finesznek meg az újító szándéknak – és ennyi néha éppen elég ahhoz, hogy egy aprócska gyártó kenterbe verjen fejleszt?munkatársakat ezerszám alkalmazó világcégeket.

Efféle zseniális sikertörténetekr?l több itáliai m?hely be tudna számolni, ahogyan maga Guido és Alvaro Vertemati is. Cégüknek nincsen évszázados története, a testvérpár 1993-ban alapított vállalkozást a Milánó-közeli Triuggio városkában – az anekdota szerint fogadásból.

A Vertematik életeleme a terepszakág, korábban a Husaberg import?rei voltak, és azzal a márkával értek el diszkrét sikereket a sportban és a piacon egyaránt, felépítve tapasztalati bázisukat. Saját ‘R&D’ fejleszt?alakulatukat, a VOR-t (Vertemati Offroad Racing) 1998-ban hívták életre, 2002 táján azonban már a cs?d szélén tántorgott a családi kézm?vesvállalkozás. A Mondial olvasztotta magába a márkát, amely motorjaival VOR néven továbbra is megmaradt a köztudatban. Más kérdés, hogy kisvártatva az új gazda is komoly pénzügyi nehézségekkel találta magát szemben… a Vertemati-brand 2004-es újraszervezése után az idei, pontosabban az eljövend? – 2010-es – modellév jelenthet újabb mérföldkövet.

A Vertemati krosszmotorok sosem a szépségükkel hódítottak. Versenyképes, robbanékony, ‘nyer? típusú’ gépeket készítettek, kíméletlenül a pályára fejlesztve, nem ritkán szokatlan technikai megoldásokat alkalmazva. Ez persze a piaci talponmaradáshoz édeskevés, legutóbbi nagyobb projektjük éppenséggel a Benelli égisze alatt futott, BX néven – kevesen tudják, hogy a kereskedelmi forgalomba soha nem kerül?, ám annál meghökkent?bb zöld oroszlános koncepciót a Vertematik hozták tet? alá. Miután azonban a pesaróiakkal (vagy a kínai menedzsmenttel?) való együttm?ködés felett elszállt az id?, a VOR ismét a maga útját járja…

A fejleszt?m?hely kicsi, de világszínvonalú, az agyak megvannak, az ötletszegénység továbbra sem jellemz? – így aztán minden adott, hogy 2010-re ismét ott virítson a család neve egy új krosszmotor tankján. A szembet?n? változás az talán a korábbi munkákhoz képest, hogy a Vertematik felvettek egy formatervez?t, aki megdolgozott a pénzéért. Fabrizio Ricupito az úr neve, iparm?vész, designer, nem kimondottan motortervez?, de ezt nem is várja el senki. Összességében, ezzel a ‘kikupálódott’ megjelenéssel és újszer? m?szaki megoldásaival a 250 AG-vel komolyan számolni kell a piacon. Zárójel, AG a két fivér keresztnevére utalás, zárójel bezár.

Ha pár napja nem jött volna ki a hír a Yamaha YZ 450-r?l, akkor abszolút technikai nóvumról beszélnénk a megfordított blokk kapcsán. Szívótraktus el?re, kipufogó hátra – Iwatával egyid?ben jön ki a közönség elé megoldásával a kis olasz cég, a két vállalat bemutatója között a különbség annyi, hogy a Vertemati ott lesz Milánóban a novemberben esedékes Eicmán, és motorját testközelb?l is megcsodálhatjuk. (A politikai korrektség miatt hangozzék el, hogy a megfordított blokkal már az amerikai Cannondale is kísérletezett.)

A henger – akárcsak a Yamaháé – hátrafelé d?l, ami a csízió szerint segít még jobban a tömegközéppont köré koncentrálni a súlyokat – ez pedig nem kicsit javít a krosszmotor dinamikáján. A négy szelepes, vízh?téses blokkot elektronikus befecskendez? egység táplálja, a vázszerkezet – összehangban az európai trenddel – króm-molibdén acélötvözet, a hátsó felfüggesztés pedig hibarendszer nélkül üzemel. Állítólag mázsa alatti az össztömeg, pontosat nem tudunk, de rekord ígérkezik. Milánóban, aki arra jár, vessen rá egy pillantást!

ugrás fel