EST. 2002

Voxan: újra a s?r?jébe

Szép jöv? elé néz a francia Voxan, ha hinni lehet a híreknek. A gyárat a milliárdos és iparmágnás Jacques Gardette alapította 1995-ben, és annak ellenére, hogy az eladásokkal nem voltak bajban és sikerült egy jó imázst kialakítani a motoroknak, 2001-ben – ideiglenesen – bezárták a kapukat. Most azonban újra élénken dolgozni kezdtek a gallok, méghozzá három f? motorcsaláddal: ezek a Roadster, a Café Racer és a Scrambler. Mindegyik modellt ugyanaz a kéthengeres V 72 fokos, hengerenként négy szelepes blokk hajtja, melynek – is – köszönhet?en a Voxan m?vek sikert ért el a nyugat-európai piacokon, f?leg Francia- és Németországban, Svájcban és Belgiumban.

Roadster

A gyors siker után azonban hamar térdre kényszerült az üzem: likviditási gondok, dealerhálózat hiánya és más okok miatt. 2002-ben egy új szakmai befektet? t?nt fel a színen, Didier Cazeaux, aki a luxusbárka-bizniszben érdekelt meglehet?sen vastagon. Hárommillió eurós injekciója arra elég, hogy megint beinduljon a termelés a gyárban, hatékonyabban és olcsóbban, mint korábban. Csökkenteni kellett mindenekel?tt az alkatrész-beszállítók számát (a 2001 el?tti szakaszban kétezer-kétszáz különböz? elemb?l szerelték össze a motorokat), gyorsabban kellett összerakni a járm?veket, ráadásul a korábbinál jobb min?ségben. Cazeaux – azt mondják – egyharmadával csökkentette minden egyes járm? gyártási költségét.

Street Scrambler

A három létez? modellt id?közben fejlesztették – új hengerfejek, hatékonyabb h?tési rendszer (az el?z? változatok elég hamar túlmelegedtek), Remus kipufogó-szet. Egy teljesítménynövel? tuning-kit piacra dobását is tervezik, amelynek segítségével 130 LE-ig n?het a motor ereje és áldásosabb lehet a nyomaték eloszlása is (ez vélhet?en szeptembert?l érkezik majd, és minden valaha gyártott Voxannal kompatibilis lesz).

Amióta az issoire-i gyár (amely nem messze helyezkedik el a Michelin f?hadiszállásától) 2003 áprilisában újrakezdte, a Voxan visszanyerte élénkségét – és úgy t?nik, életképességét is. Tavaly háromszáz motort – f?ként Scramblereket – épített össze a harminckét munkás (?k kivétel nélkül a korábbi csapatból maradtak meg), az idei év végéig pedig azt remélik, hogy több mint tízszer ennyi embernek tud majd munkát adni – közvetve vagy közvetlenül – a gyár, hogy ellássák a francia és nyolc másik európai ország piacát. 2007-re szeretnék elérni az évi ezer legyártott járm?vet.

Black Magic

Új modellekkel is készülnek, a szeptemberi Párizsi Szalon alkalmából szinte biztosan látunk két debütáns Voxant: állítólag az egyik egy csupasz lesz, amely sok jellemvonásában a Triumph Speed Triple-re emlékeztet majd, a másik pedig egy enduró-szer? átirata a Street Scramblernek – ez utóbbi a francia nemzeti bajnokságban már versenyez. A gyár stratégiája egyébként az, hogy a sportpályákon fejleszt – a Café Racer gyári változata például egy bátorító második hellyel mutatkozott be a francia Pro Twin sorozatban és ott volt a Man-szigeti TT-n is. A szerb Szasa Lakic (az ? munkája a Bimota Mantra) által tervezett „Black Magic” modellre, amely a TT-motor egy speciális változata, már százharminc el?rendelés érkezett (250-es limitált szériát terveznek bel?le kiadni).

VB 1

A sportmotorok piaca lefelé tendál Franciaországban, amiben er?sen közrejátszik egy sor kormányzati intézkedés (pl. kemény trafipaxolás). Ennek ellenére a Cazaux-féle Voxan megszerezte a mások mellett a Ducatinak is dolgozó Thierry Henriette által tervezett VB1 (és a csupasz változat B2) superbike jogait, így el?bb-utóbb ezeket – vagy ezek továbbfejlesztéseit – is gyártani kezdik majd Issoire-ban.

www.voxan.com

ugrás fel