EST. 2002

Wrooom 2010: itt a Desmosedici GP10

A Ducati számára meglehet?sen kínosan indult a Desmosedici GP10 élete. Megesett ugyanis, hogy Hayden tavaly év végi gyárlátogatása során, amikor el?ször mutatták meg neki 2010-es versenymotorját, gyermeki lázban égve készített egy fényképet friss kedvesér?l mobiltelefonjával…

A fotót pár nappal kés?bb aztán annak rendje és módja szerint közzé is tette saját blogján, mert hát miért ne, érezzék azok a rajongók, hogy foglalkozva van velük, igen ám, de a Kentucky Kid sajnos ezen tettét ugyanannyi utánagondolás el?zte meg, amennyit egy doboz üdít? kinyitására szokott fecsérelni. A motor bemutatója ugyanis csak e hét elején volt esedékes, ? pedig már decemberben fotókat publikál róla? Ülj le fiam, egyes!

Klikk a képre a többi fotóért!

A hatás nem maradt el, szinte a világ összes motoros médiuma azonnal rárabolt a fotóra, Hayden nem gy?zte nyomkodni a delete gombot, de már kés? volt. Állítólag a Ducati Corse meg is dorgálta az amerikait, de a hétf?i, Madonna di Campigliói Wrooom 2010-en, amikor rákérdeztek konkrétan a szankciókra, Claudio Domenicali már csak nevetett az egészen: „Egy apró figyelmetlenségr?l volt csupán szó, mindenkivel el?fordulhat.” – kommentálta a Ducati Motor vezérigazgatója az esetet.

Casey és Nicky új versenymotorjának színei változatlanok, azonban az optikai frontnehézségét?l megszabadított, a tavalyi, illetve az azel?tti generációkhoz képest szinte filigránnak ható (és ezért a szélnek valószín?leg sokkal kevésbé kiszolgáltatott) idomokkal borított GP10-esen végrehajtott legf?bb változások – ahogy azt Domenicali a lenti videókban is elmondja – a motorblokkot érintették.

A 2010-es MotoGP szabálykönyv értelmében a 18 futamra a csapatok csupán hat darab motorblokkot használhatnak el vagy fel. A Forma1 szabályaihoz hasonló új regula az állandóan elszaladni vágyó fejlesztési költségeknek kíván határt szabni. Eddig a Ducatinál szinte minden versenyhétvégén elhasználtak legalább egy motorblokkot, ehhez képest idén egyetlen leplombált er?forrásnak három teljes hétvégét ki kell bírnia, ez pedig hihetetlen különbség. A tervez? technikusok számára – élükön Bologna tolószékes blokk-gurujával, Filippo Preziosival – nyilván okozott néhány álmatlan éjszakát a feladat.

Domenicali elmondása szerint a 19 ezret pörg? desmo-vezérléses V4-es er?forrás összes f? alkotóelemét áttervezték. Új a f?tengely, a dugattyúk, a hajtókarok, a komplett vezérlés, egyszóval minden, plusz, ha már teljes áttervezés akkor a lúd legyen kövér: az eddigi GP-k screamer jelleg? gyújtássorrendjér?l (amikor a négy henger egy munkaütem során szinte egyenl? id?közönként robban) big-bang jelleg? gyújtássorrendre váltottak. Itt s?r? egymásutánban gyújtanak a hengerek hosszú szünettel a negyedik és az els? robbanás között, de természetesen a D16 GP10 pontos f?tengely-ékelési értékeit eddig sem, és ezután sem fogják az orrunkra kötni.

„Az új blokk sokkal inkább felhasználóbarát, mint az eddigiek. Alacsony fordulaton lényegesen nyomatékosabb lett, már nem akar folyton egykerekezni, és gázreakciói is sokat finomodtak.” – mesélte új motorjáról a 2007-es világbajnok, Casey Stoner, majd szerényen hozzátette – „Ezzel a motorral meg fogjuk nyerni a 2010-es világbajnokságot!” Valamint ílyen formájában – tesszük hozzá [mi] – talán rajtad kívül, kedves Casey, már másnak is sikerülni fog hatásosan megülni…

Érdekesség az új blokkot tekintve továbbá az a tény, amire nem volt rest rávilágítani Domenicali: „Hogy képesek legyünk elérni a szabályok által megkövetelt megbízhatóságot, az új D16 motorblokk tartósabbra sikerült, mint saját superbike-unk, a Ducati 1198R Testastretta blokkja.” Na ez a nem mindegy, gondolkodóba is estünk a vezérigazgató úr szavainak hallatán: netán eljött az az id?, amikor a MotoGP technikai fejlesztések „utcára kerülése” már nem csak felfújt PR-lufi lesz?

ugrás fel