EST. 2002

Yamaha-Fiat: csendes optimizmus a bemutatón

A végén már tényleg elég valószín?tlennek t?nt, hogy egy japán motor az oldalán olasz autómárka nevével fusson. Valószín?tlennek, mert a hangvillás alakulat a végs?kig kivárt, hogy bemutassa f?szponzorát – ami okot adott mindenféle pusmusra, legf?képpen arra, hogy nincs is f?szponzoruk – minden el?zetes Elkann- és Brivio-nyilatkozat ellenére. Mint már tudjuk, a támogatói szerz?dés a Katari Nagydíjon veszi de facto kezdetét, ezért húzták a hivatalos bemutatót egészen e hét elejéig a felek.

Rossi és a 46-os

Hatalmas néptömegeket vonzott ez az egyszer?nek tetsz? sajtóesemény. Pedig nem voltak sem videóvetítések, sem megalomán megoldások – puritán motorleleplezés, aztán aminek még jönnie kell, kérdezz-felelek, és megy mindenki a dolgára. Az aktus jelent?ségét mutatta, hogy páholyban azonban jelen voltak a Yamaha ‘nagyágyúi’: Masao Furusawa technikai felel?s, Linn Jarvis versenyágazat-igazgató és Davide Brivio, a MotoGP csapat feje osztották meg kedélyállapotukat Luca De Meo Fiat-vezet?vel. A szerz?dés tehát megköttetett, összegekr?l nem esett szó a nagy nyilvánosság el?tt, de a jól informáltak évi ötmillió euróról sutyorognak.

Csöndes optimizmussal várja a szezont az alakulat, és minden joggal – az M1 800 remekelt a téli teszteléseken, progresszívan fejl?dött, hogy aztán az el?szezon katarzisaként pályacsúccsal nyerje a jerezi IRTÁ-t, a hátán Rossival. ‘Jó el?étel volt’ ismételte magát a hétszeres világbajnok ‘nagyszer? felvezetése egy hosszúnak ígérkez? szezonnak. Ez a motor nagyon tetszik nekünk, pilótáknak, és szórakoztató dolog vezetni. Már rögtön az elején jól ment, nem jelentkezett sem futóm?pattogás, sem bármi más olyan negatívum, amit a 990-esen észrevettünk a tavalyi idényben. A Michelin remek munkát végzett, jobbat, mint a Bridgestone, és ez is bizakodásra ad okot. Volt egypár gondunk a versenygumikkal, de túllépünk ezeken.’

Edwards somolyog

‘Nem szeretnék hatásvadásznak t?nni, de sokat tanultunk a tavalyi évb?l’ kezdte szónoklatát Brivio mester. ‘A jó csapatszellem azóta bebetonozódott nálunk. Ez az együttesünk egyik nagy fegyvere.’ Ez bizonyára így van, de még az emelkedett morálnál is nagyobb fegyver – Valentino Rossi. A Fiat természetesen a csapatra tesz, de legf?képpen az egyre karizmatikusabb Doki révén kívánják megszólítani az olasz fiatalságot, eképpen népszer?sítve legutoló szériájukat. Többen azt vélik, hogy ez csak az els? lépcs?fok Valentino és a torinói cégkolosszus között – err?l maga a pilóta csak annyit mondott: ‘egyezzenek meg a menedzserek.’. Ami tényszer?: elhangzott, hogy a mostani kék-fehér fényezés mellett négyféle idomzatot készítenek el, s ezeket az év során mutatják majd meg a versenyeken. A jöv? – mint általában – ködbe burkolózik.

A 2006-os szezon learchiválása után a 800-as Yamaha ragyogóan kezdte az idei el?szezont. A tavalyi ?rület (51 pontos hátrányból öt verseny leforgása alatt való fordítás, majd a vb utolsó versenyen való bebukása) után hasonló jókra számíthatnak a sportbarátok idén is, hiszen a ‘kékek’ erejét – mondják – megsokszorozta a vereség, frusztrációjukon pedig már réges-rég túltették magukat.

Hogy kezd?dött a tapasztalatszerzés a 800-as motorral?

‘Már a legels? teszteléskor jól éreztem magam az YZR-M1-gyel. Kár tagadni, nagyszer? motor, szenvedés nélkül, könnyen vezethet? – a tavalyiról ez nem volt mindig elmondható.’

Milyen emlékeket ?rzöl 2006-ról?

‘Az epilógustól eltekintve egy sikerekben gazdag év volt. A felállás abból a nagy hátrányból egyedülálló volt… a csapatunk pedig sokkal er?sebb lett azáltal, hogy megküzdött a felmerül? nehézségekkel.’

Változott valami a munkamódszereitekben?

‘Már az els? téli teszten változtattunk. Minden nap végén összevetjük a meglátásainkat Colinnal a szerel?k és mérnökök jelenlétében. Közösen próbálunk megoldani minden problémát.’

Tetszenek az új 800-asok?

‘Fesztelenebbül lehet vezetni ezeket. A motorban lév? er? a pálya összes részén rendelkezésre áll, hiába kevesebb 40 lóer?vel. Kigyorsításnál pedig kevesebbet kell er?lködni, mint az ezresekkel.’

Némelyik pályán már gyorsabban is mentetek a tavalyi, 990-es id?knél.

‘Igen, az ezresek erejét egyszer?en lehetetlen kiaknázni bizonyos pályákon. De a gyorsulás a technológiai fejl?désnek is betudható. Nagyon valószín?, hogy az ezres motorokkal is b?ven javítottunk volna egy-egy teszteléskor a tavalyi körid?kön.’

Kik a favoritok, kik az ellenfelek?

‘Kétség nem fér hozzá, Daniel Pedrosa és a Hondája nagyon jók – ezt láttátok múlt vasárnap. ? az egyes számú rivális, de nem szabad megfeledkezni Haydenr?l. Capirossi, Melandri biztosan partiban lesznek, de nem irigylem ?ket a Bridgestone-jaikért.’

ugrás fel