Ha kegyetlenül lényegre tör?k (és kicsit nemtör?dömök) akarnánk lenni, az új, 2011-esként aposztrofált csupasz FZ8 és idomos Fazer8-ra mindössze annyit mondanánk: egy kilenc milliméterrel kisebb átmér?j? dugattyúkkal felszerelt FZ1-r?l van szó.
Ami a maga kegyetlenül nemtör?döm módján még meg is állja a helyét, hiszen leegyszer?sítve err?l van szó. De – és ez most itt egy nagyon nagy de – kifejlesztésének egyszer?sége ellenére a Nyolcas széria lehet minden id?k legjobb FZ-kategóriája. Hogy miért? Tessék tovább olvasni!
FZ8 mindennel – rengeteg gyári kiegészít? lesz hozzá. (klikk a képekre a galériáért!)
Az XJ6 és XJ6 Diversion tavalyi megjelenése óta várható volt, hogy valami változni fog a Yamaha középkategóriájában, hiszen négy 600-as csupasz (két XJ és két FZ) még egy prosperáló világgazdaságnak is túl sok, illetve feleslegesen generál konkurenciaharcot házon belül, nem utolsó sorban csak összezavarja a vev?ket.
Az FZ8-akról ömleng?, a múlthét végén kiadott Yamaha sajtóanyag egy új kategóriát emleget a 800 köbcentis henger?rtartalom jogán, ami persze majdhogynem teljes nonszensz (helló újra, kedves 750!), abban viszont igaza van a marketingnek, hogy egy mindenes motorba az FZ6-ot mozgató, az YZF-R6-ból butított szupersport sornégyes blokk túl pörg?s és nyomatékszegény, az FZ1-ben ?rjöngésre túlságosan könnyedén hajlandó YZF-R1 superbike-er?forrás pedig már túl sok embernek jelentett túl sokat a jóból.
A m?szerfal az FZ1-r?l való, ezzel a fehér ford-szám-lappal még szebb lett.
Vettek tehát egy FZ1-et, és anélkül hogy a vázhoz és a felfüggesztésekhez komolyabban hozzányúltak volna (minek is, ha egyszer jó), egy kilenc milliméterrel kisebb átmér?j? dugattyú kvartettel (68×53,6 mm az FZ1 77×53,6-ja ellen) létrehozták az FZ8-akat. A végeredmény 106,2 lóer? lett 10.000-nél, (FZ1: 150 @ 11.000, FZ6: 98 @ 12.000), illetve 82 Nm nyomaték 8000-es fordulaton (FZ1: 106 @ 8000, FZ6: 63,1 @ 10.000). A tömeg 211 kilónál állt meg, ami szintén az FZ6 és az FZ1 hasonló adatának szinte teljesen egzakt számtani közepe.
Hogy az alsó és középtartományi nyomaték jobb csuklónk mozgásával (értsd: akaratunkkal) leginkább harmonizáló módon jelenjen meg a hátsó keréken, a Nyolcas blokkja egy, az FZ1-énél fejlettebb, pontosabb keverékképzést szavatoló elektronikus befecskendez? rendszert kapott. A katalizátoros kipufogórendszer továbbra is rendelkezik egy „nyomatékhozó” (de valójában kizárólag a károsanyag normák miatt használt) kipufogószeleppel, ezt egészítették ki egy, az R1-esben csak Y-CCT-ként ismert, bár annál azért egyszer?bb kialakítású, „kvázi ride-by-wire” másodlagos pillangószeleppel, amit ugye nem mi, hanem az ECU mozgat.
Nem új az er?forrás, de nem is régi… A henger?rtartalom csökkentés mellett egy teljesen új keverékképz? rendszert kapott: másodlagos pillangószelepek és hosszú szívótölcsérek felelnek a nyomatékért.
És mivel valójában a nyomaték jelentette az FZ8 megalkotásának igazi apropóját, az üzemanyagellátó-rendszert szép hosszú szívótölcsérekkel látták el – hiszen tudjuk, minél hosszabb a tölcsér, annál nyomatékosabb a blokk. A két széls? (1-es és 4-es) henger 125 mm-es- (ami már eleve elég nagynak számít), a két középs? pedig még ezeknél is méretesebb, 150 mm hosszú tölcséreken keresztül szívja a leveg?t az új, nagyobb, 7,8 literes légsz?r?házból. Utóbbi miatt egyébként 17 literesre csökkent (18-ról) az üzemanyag tank térfogata.
Az FZ8 primer- és váltófokozat áttételei egyébként teljesen megegyeznek az FZ1-éivel, a Yamaha mérnökök csak a szekunder oldalon avatkoztak be az áttételbe egy-egy foggal kisebb els? és hátsó lánckerékkel – tehát összességében rövidítettek valamelyest az áttételen az FZ1-hez képest.
Köszönjük is meg nem is: a hátsó tárcsa átmér?je 22 millimétert n?tt, ami jó, de ezt a kipufogót, f?leg az FZ1 gyönyör? csöve után, kevesen fogják megbocsátani a Yamahának.
Az öntött alumínium „gyémánt” hídvázról és a hozzá csatlakozó rugózó elemekr?l nem mesél túl b?ven a Yamaha, de a tengelytáv, a villaszög, az utánfutás, és még az ülésmagasság is 100%-osan megegyezik az FZ1 értékeivel. 43 mm-es fordított teleszkópok, Monocross-rendszer?, azaz progresszív csillapítást eredményez? központi rugóstag felfogatás, ötküll?s öntött alukerekek. A szokásos tehát, bár az FZ1 látványos, de talán feleslegesen széles 190-es hátulját egy ésszer?bb (és nem utolsó sorban némileg olcsóbb) 180/55-ös gumira cserélték.
További képek a galériában. Klikk a képekre!
A fékrendszer némileg átalakult: a Yamaha szokásos négydugattyús Sumitomo monoblock féknyergeit meghagyták – hála ezért nekik – de az els? féktárcsa átmér?jét bel?tték középre: 310 milliméteres lett a tárcsa (FZ1: 320 mm, FZ6: 298 mm). A hátsó tárcsa viszont 267 millisre n?tt az eddigi 245 mm-esek után, csak a túrázók kedvéért.
Az FZ8 2.498.000, a Fazer8 pedig 2.598.000 forintos áron kerül majd a magyar Yamaha márkakereskedésekbe – hogy pontosan mikor, azt még nem lehet tudni – az ABS-es verziókért 200 ezer forintos felárat számolnak fel.
Legutóbbi hozzászólások