EST. 2002

Yamaha HV-X: hibrid robogó szériagyártásra

Japán legnagyobb motorizált járm? kiállítása leginkább a négykerek?ekr?l szól, de az egyenletbe a motorgyártók is rendre belekontárkodnak, a Yamaha például nem kevesebb, mint hét koncepciómodellt mutogat Tokióban.

Közülük az európai motoros számára legérdekesebbr?l már volt szó a motorinfón, de a m?anyag, jöv?robogó koncepciókon felül áll még a Yamaha standján olyan „termék” is, melyet nemsokára a szériagyártás körforgásába is felvehetnek: a hibridhajtású HV-X.

Yamaha HV-X hibridrobogó – Akár már 2011-t?l a szalonokban…

A Yamaha HV-X-r?l júliusban kiszivárgott szabadalmi rajzokról már írtunk néhány keresetlen szót, akkor még azt hitte róla a világsajtó, hogy a Honda DN-01 ellenfelének szánt új iwatai criuser-robogót tisztelhetjük az érdekes, tipikusan, japánosan meghökkent? formavilágú kétkerek?ben, de mint kiderült, a Yamaha hibridmeghajtású robogójának rajzai kerültek ki a médiakörforgásba. A Yamaha szándékai komolyabbak már nem is lehetnének a HV-X-szel: ha az embereknek tetszeni fog a fura formájú, hibrid meghajtású robogó ötlete, akkor a szériagyártás sem fog elmaradni, ráadásul a lehet? legrövidebb id?n belül.

A HV-X alapjául a Yamaha TMax fejlett alumínium váza és sportos futóm?ve szolgál, de a kéthengeres, ötszázas blokkot két kisebb er?forrásra cserélték. Az egyik?jük a Yamaha egyik kisebb robogójából származik, egy hagyományos, benzines, egyhengeres 250-es er?forrás az, a másik pedig egy 15 kW teljesítmény? elektromotor, amihez a benzintank klasszikus helyén helyet foglaló, 300 V-os Li-ionos akkumulátor-pakk tárolja a villamosenergiát.

Részletes információink nincsenek a HV-X-r?l, mindenesetre a fenti videón jól kivehet?, hogy akárcsak a hibridhajtású autók, a HV-X is tisztán elektromos hajtással indul el álló helyzetb?l, majd amikor az elektromotor a meglehet?sen vehemens gyorsulást biztosító relatív rövid áttételezése miatt kifogyna a szuszból, jól hallhatóan bekapcsol a 250-es egyhengeres is, hogy tovább gyorsítson. Ha elértük utazósebességünket, a bels? égés? er?forrás lekapcsol, és ismét kizárólag az elektromotor hajt tovább.

Hogy a HV-X rendelkezik-e fékezéskor energia visszatáplálással, vagy egyéb, a hibrid autóknál már megszokottnak számító energiaspóroló technikákkal, sajnos nem tudjuk, de az, hogy a Yamaha a m?köd? prototípust mutogatja nekünk, az valószín?leg azt jelenti, hogy a HV-X igencsak szériagyártásra alkalmas állapotban kell, hogy legyen. A Piaggio MP3 Hybrid után talán a Yamaha lesz a második motorgyártó, aki szériában kínál hibrid robogót?

ugrás fel