EST. 2002

Yamaha-Michelin: közel a szakítás?

Carmelo Ezpeleta Dorna-nagyf?nök legutóbbi kijelentései után úgy t?nik, az ‘egygumis’ MotoGP már korántsem egy lila köd, hanem meghatározó jellemz?je lehet a gyorsasági világbajnokság királykategóriájának. Hogy a helyzet egyre élesedik, az a motegi Japán Nagydíjat követ?en még nyilvánvalóbb. Ha a jelenlegi lebonyolítási rendszert támadó, ‘látványos’ GP-t akaró platform eléri a kritikus tömeget (talán már el is érte…), akkor a MacLeod fivérekt?l vett idézettel élve csak egy maradhat.

A Doki a 2008-as M1-et teszteli Motegiben, a verseny másnapján (klikk)

Jean-Philippe Weber, a Michelin fejlesztésért felel?s vezet?je nem most éli élete legnyugodtabb id?szakát. ‘Ezt mi sem akarhatjuk (mármint az egygumis rendszert – a szerk.), de ugyanúgy a Bridgestone és a Dunlop sem. Szurkoltam, hogy Guintoli dobogón végezzen. Természetesen csalódottak vagyunk, hogy elvesztettük a világbajnokságot, de nem nyerhetünk mindig mi, másrészt meg nagyon elégedettek vagyunk a gumijaink utóbbi hónapban mutatott fejl?désével. Motegiben, a Bridgestone otthonában miénk volt az els? rajtsor és száraz borításon igen versenyképesek voltunk. Aztán természetesen a vereség teljes felel?sségét a nyakunkba kellett vennünk, ahogy egy ideje már megszokhattuk.’

‘Rosszul rajtoltam, de a száradó pályán a legjobb ritmust én tudtam menni. Öt másodpercet dolgoztam le az élbolyhoz képest. Melandri megel?zése után kijöttem a boxba motort cserélni, talán egy kör késésben, de a stratégiánk még így is többé-kevésbé jó volt, mert másodikként értem vissza a pályára Loris mögé. Egy átmeneti els? gumit választottunk, ami normális az ilyen esetekben, de szinte lehetetlen volt vezetni a motort, kanyarban éreztem, hogy valami igen komolyan nincs rendben. Kijöttem újra, a szerel?k ellen?riztek mindent, de semmi rendelleneset nem találtak, úgyogy visszamentem a versenybe, de akkor már kés? volt. A futamomnak vége, a bajnokság pedig elbukott. Négy vagy öt kör után feljavult a gumik teljesítménye, akkor már jobban tudtam menni és végül elértem a célig, de enélkül a probléma nélkül dobogóra állhattam, s?t a gy?zelemért harcolhattam volna. Szerencsétlenek voltak a körülmények.’

Rossi és a Yamaha szerel?i nem keveset veszekedtek a francia szakikkal a vasárnap felrakott ‘defektes’ els? abroncs miatt. Egyes pletykák szerint a hangvillás gyár vezet?i már most megkezdték tárgyalásaikat a Bridgestone-nal egy jövend?beli együttm?ködés reményében. ‘Könyörgöm, mindenki azzal beszél, akivel akar’ – kommentál Weber – ‘de mi egyes személyek részér?l eltér? viselkedést részesítenénk el?nyben. Az igazság az lehet, hogy nem találták meg a megfelel? versenybeállításokat, nem számolva azzal, hogy a pitlane nedves, amit?l a gumi leh?l (ezt a teóriát er?sítette meg Jeremy Burgess is – a szerk.). Sajnáljuk, hogy így ránktámadtak, nem hisszük, hogy sok szakmai alapja lenne és nem egy profi hozzáállás. Nicky Hayden sosem csinált ilyesmit, a múltban pedig nagyon tetszett Max Biaggi magatartása. Amikor valami baja volt, eljött a kamionunkhoz és odabent elmesélte, mi nem kerek. Mindig mindent a gumikra fogni nagyon egyszer?: ez az egyetlen kapcsolati pont az aszfalthoz és magától értet?d?, hogy a felfüggesztéseken vagy a nyomáson való legapróbb változás jelent?sen befolyásolhatja a viselkedésüket.

A gallokat ért kritika, panaszáradat és a motegi fiaskó talán a klasszikus utolsó csepp volt a pohárban. Ezek után a kapcsolat már sosem lesz olyan Iwata és Clermont-Ferrand között, mint volt. A labda most a Doki csapatánál van. Vajon tényleg egy lépésre vagyunk a szakítástól?

ugrás fel