Teljes és alapos átdolgozáson esett át a Yamaha 450-ese. A legutolsó csavarocskát, a legkisebb anyát sem hagyták érintetlenül az iwataiak, a végeredmény pedig, legalábbis technikai tekintetben, legalább akkora forradalomnak számít, mint a 2009-es R1 keresztsíkú f?tengellyel machináló motorblokkja. S?t! Még annál is sokkal nagyobb durranás!
Vadonatúj blokkot (és persze vázat is, de err?l majd kés?bb) konstruáltak a 2010-es YZ450F-nek, ami nem csak bels? méretezésében, anyaghasználatában, és a nagy átdolgozások alkalmával megszokott szokásos helyeken és módokon új. Teljes gondolkodásmód váltást követtek el magukon a mérnökök: egyszer?en fogalmazva megfordították a blokkot.
A szívótraktus került el?re, a kipufogó pedig hátra. Végtére is egy abszolút logikus elgondolás, de megvalósításához mostanáig nem állt rendelkezésre a megfelel? technika, vagy csak simán az akarás. Az új blokk hengere ráadásul nem el?re, hanem hátrafelé döntött, így minden eleme – f?leg a nehéz, súlyos darabok – közelebb kerülhettek a motor összesített tömegközéppontjához, ez pedig, mint azt már megtanultuk, a kezelhet?séget, a kanyarvételi képességeket javítja, nem is kicsit.
Az „el?re néz?” szívótraktus által a szívócsatorna szinte teljesen egyenessé válhatott, ez megkönnyíti a leveg?-üzemanyag keverék hengerbe jutását, n? a hatásfok, ergo n? a teljesítmény. Ugyanez hátrafelé, kifelé is igaz, a kipufogó csatorna egyenesen hátrafelé néz, bár magában a kipufogórendszerben, hogy az optimális teljesítmény eléréséhez szükséges hosszúságot kiadja, egy érdekes hurkot kellett kialakítani az ülés alatt, ahogy az a lenti gyári videón jól látszik is.
Félreértések elkerülése végett: a képen a menetirány JOBBRA van! A henger ráadásul nincs egysíkban a f?tengellyel, ezzel a munkaütem során a hengerfalon keletkez? súrlódást csökkentették
És tovább is van még: a blokk furat-löket aránya is módosult, el?bbi két millimétert n?tt (97 mm-re), utóbbi rövidült 2,6 millimétert, ez az irány a pörg?sség, azaz a több top end póver felé tereli a karakterisztikát, ahogy a 12,5:1-re n?tt (12,3:1-r?l) s?rítési arány is. Szégyen és gyalázat, de az eddig a Yamahákra jellemz? ötszelepes hengerfej is már a múlté, a gyáriak által mindig is hangsúlyozott, a nyomatékosságot el?segít? ötödik szelepre, mostantól, úgy t?nik, már nincs szükség.
A benzinbefecskendez? megjelenése várható volt, hiszen a japán konkurencia mögött nem illik lemaradni, egyrészt, másrészt pedig az egyre szigorodó környezetvédelmi határértékeknek csak a precíz, „nem pocsékoló” injektorokkal lehet ma már megfelelni, porlasztóval nem. A befecskendez?höz a Yamaha is kiadta a saját tuningoló csodadobozát, az YZ Power Tunert, ez a Honda CRF-ekhez kapható hangoló dobozhoz hasonlóan gyors és egyszer? injektorhangolást tesz lehet?vé, anélkül, hogy laptoppal és térképek fel-le töltögetésével kéne bíbel?dnie a motorosnak.
YZ Power Tuner: az egyszer? és gyors injektorhangolás eszköze.
Az új blokk kialakítása miatt egy teljesen új, alumínium bölcs?s hídváz is kijárt a hangvillás nagykrosszolónak. Mivel a szívótraktus már nem a motorblokk mögött, hanem sokkal inkább el?tte és felette helyezkedik el (az üzemanyagtank pedig emiatt hátrafelé mozdult el, nagy részben átcsúszva fenekünk alá, ami szintén tömeget központosított…) ezért a váz tetejét szét kellett nyitni, hogy helyet csináljanak a légsz?r?háznak és az injektornak. Az így kapott „alumíniumszobor”, habár mer?ben eltér az eddig megszokott krosszvázaktól f?leg összetettség tekintetében, nagyban hasonlít egy sportmotor hídvázához: azonnal a kormánynyaktól válik ketté, az így kapott helyre fért be a tank, a légsz?r?, miegymás.
Természetesen a futóm? elemek is megkapták a nekik kijáró tör?dést 2010-re, f?leg, mivel egy ennyire új motoron a régi beállítások és kialakítások nem is m?ködtek volna tökéletesen. A teleszkópok és a rugóstag ?rmérete némileg n?tt, ezzel az üzembiztonságot növelték, az els? villa rugóútja 10 mm-rel n?tt, 310 mm-re.
A hátsó rugóstag az új vázban közelebb vándorolhatott a tömegközépponthoz, és míg az utánfutás n?tt néhány millimétert (egészen pontosan 3,3-at), addig a 2010-es YZ-F tengelytávja majd’ egy centit csökkent.
„A machine made for corners – kanyarodásra készült”. Ezzel indít a gyári sajtóanyag és bár a mondat egyszer? és nem is mond túl sokat, mégis kiválóan összefoglalja a Yamaha törekvéseit a forradalmian új 2010-es YZ450F-fel. Az új, merevebb és kecsesebb váz, a tömegközpontosító, elképeszt? új blokk, az új futóm?, egyszóval minden azért lett olyan, amilyet itt láthatunk, hogy a Yamaha MX1 pilótái a kanyarokban sokkal könnyebben, magabiztosabban irányíthassák gépüket.
2010-es Yamaha YZ450F gyári, európai videó:
És az amerikai változat:
Yamaha YZ450F 2010 – TECH
|
|
Motorblokk Folyadékh?téses, négyütem?, 4-szelepes, DOHC, hátrafelé döntött egyhengeres Felfüggesztés Váz: Dupla alumínium bölcs?s hídváz Méretek: (HxSzxM) 2,191 x 825 x 1,311 mm Futóm? Fékek |
Legutóbbi hozzászólások