Hirdetés
Kezdőoldal Bemutató YZ450F 2010: elöl be, hátul ki…

YZ450F 2010: elöl be, hátul ki…

Hirdetés

Teljes és alapos átdolgozáson esett át a Yamaha 450-ese. A legutolsó csavarocskát, a legkisebb anyát sem hagyták érintetlenül az iwataiak, a végeredmény pedig, legalábbis technikai tekintetben, legalább akkora forradalomnak számít, mint a 2009-es R1 keresztsíkú f?tengellyel machináló motorblokkja. S?t! Még annál is sokkal nagyobb durranás!

Vadonatúj blokkot (és persze vázat is, de err?l majd kés?bb) konstruáltak a 2010-es YZ450F-nek, ami nem csak bels? méretezésében, anyaghasználatában, és a nagy átdolgozások alkalmával megszokott szokásos helyeken és módokon új. Teljes gondolkodásmód váltást követtek el magukon a mérnökök: egyszer?en fogalmazva megfordították a blokkot.

A szívótraktus került el?re, a kipufogó pedig hátra. Végtére is egy abszolút logikus elgondolás, de megvalósításához mostanáig nem állt rendelkezésre a megfelel? technika, vagy csak simán az akarás. Az új blokk hengere ráadásul nem el?re, hanem hátrafelé döntött, így minden eleme – f?leg a nehéz, súlyos darabok – közelebb kerülhettek a motor összesített tömegközéppontjához, ez pedig, mint azt már megtanultuk, a kezelhet?séget, a kanyarvételi képességeket javítja, nem is kicsit.

Az „el?re néz?” szívótraktus által a szívócsatorna szinte teljesen egyenessé válhatott, ez megkönnyíti a leveg?-üzemanyag keverék hengerbe jutását, n? a hatásfok, ergo n? a teljesítmény. Ugyanez hátrafelé, kifelé is igaz, a kipufogó csatorna egyenesen hátrafelé néz, bár magában a kipufogórendszerben, hogy az optimális teljesítmény eléréséhez szükséges hosszúságot kiadja, egy érdekes hurkot kellett kialakítani az ülés alatt, ahogy az a lenti gyári videón jól látszik is.

Félreértések elkerülése végett: a képen a menetirány JOBBRA van! A henger ráadásul nincs egysíkban a f?tengellyel, ezzel a munkaütem során a hengerfalon keletkez? súrlódást csökkentették

És tovább is van még: a blokk furat-löket aránya is módosult, el?bbi két millimétert n?tt (97 mm-re), utóbbi rövidült 2,6 millimétert, ez az irány a pörg?sség, azaz a több top end póver felé tereli a karakterisztikát, ahogy a 12,5:1-re n?tt (12,3:1-r?l) s?rítési arány is. Szégyen és gyalázat, de az eddig a Yamahákra jellemz? ötszelepes hengerfej is már a múlté, a gyáriak által mindig is hangsúlyozott, a nyomatékosságot el?segít? ötödik szelepre, mostantól, úgy t?nik, már nincs szükség.

A benzinbefecskendez? megjelenése várható volt, hiszen a japán konkurencia mögött nem illik lemaradni, egyrészt, másrészt pedig az egyre szigorodó környezetvédelmi határértékeknek csak a precíz, „nem pocsékoló” injektorokkal lehet ma már megfelelni, porlasztóval nem. A befecskendez?höz a Yamaha is kiadta a saját tuningoló csodadobozát, az YZ Power Tunert, ez a Honda CRF-ekhez kapható hangoló dobozhoz hasonlóan gyors és egyszer? injektorhangolást tesz lehet?vé, anélkül, hogy laptoppal és térképek fel-le töltögetésével kéne bíbel?dnie a motorosnak.

YZ Power Tuner: az egyszer? és gyors injektorhangolás eszköze.

Az új blokk kialakítása miatt egy teljesen új, alumínium bölcs?s hídváz is kijárt a hangvillás nagykrosszolónak. Mivel a szívótraktus már nem a motorblokk mögött, hanem sokkal inkább el?tte és felette helyezkedik el (az üzemanyagtank pedig emiatt hátrafelé mozdult el, nagy részben átcsúszva fenekünk alá, ami szintén tömeget központosított…) ezért a váz tetejét szét kellett nyitni, hogy helyet csináljanak a légsz?r?háznak és az injektornak. Az így kapott „alumíniumszobor”, habár mer?ben eltér az eddig megszokott krosszvázaktól f?leg összetettség tekintetében, nagyban hasonlít egy sportmotor hídvázához: azonnal a kormánynyaktól válik ketté, az így kapott helyre fért be a tank, a légsz?r?, miegymás.

Természetesen a futóm? elemek is megkapták a nekik kijáró tör?dést 2010-re, f?leg, mivel egy ennyire új motoron a régi beállítások és kialakítások nem is m?ködtek volna tökéletesen. A teleszkópok és a rugóstag ?rmérete némileg n?tt, ezzel az üzembiztonságot növelték, az els? villa rugóútja 10 mm-rel n?tt, 310 mm-re.

A hátsó rugóstag az új vázban közelebb vándorolhatott a tömegközépponthoz, és míg az utánfutás n?tt néhány millimétert (egészen pontosan 3,3-at), addig a 2010-es YZ-F tengelytávja majd’ egy centit csökkent.

„A machine made for corners – kanyarodásra készült”. Ezzel indít a gyári sajtóanyag és bár a mondat egyszer? és nem is mond túl sokat, mégis kiválóan összefoglalja a Yamaha törekvéseit a forradalmian új 2010-es YZ450F-fel. Az új, merevebb és kecsesebb váz, a tömegközpontosító, elképeszt? új blokk, az új futóm?, egyszóval minden azért lett olyan, amilyet itt láthatunk, hogy a Yamaha MX1 pilótái a kanyarokban sokkal könnyebben, magabiztosabban irányíthassák gépüket.

2010-es Yamaha YZ450F gyári, európai videó:

És az amerikai változat:

Yamaha YZ450F 2010 – TECH

Motorblokk

Folyadékh?téses, négyütem?, 4-szelepes, DOHC, hátrafelé döntött egyhengeres
Henger?rtartalom: 449,7 cm3
Furat x Löket: 97 x 60,8 mm
S?rítési arány: 12,5 : 1
Max. Teljesítmény: krosszmodelleknél nem adják meg
Üzemanyagellátás: benzinbefecskendezés
Üzemanyagtank: 6 liter
Váltó: 5-sebességes

Felfüggesztés

Váz: Dupla alumínium bölcs?s hídváz

Méretek: (HxSzxM) 2,191 x 825 x 1,311 mm
Tengelytáv: 1,487 mm
Villaszög: 26° 47′
Utánfutás: 117,5 mm
Ülésmagasság: 999 mm
Hasmagasság: 383 mm
Menetkész tömeg: 111,9 kg

Futóm?
E: Teljesen állítható fordított teleszkóp, 310 mm rugóút
H: Teljesen állítható rugóstag, 312 mm rugóút
Gumik: 80/100-21 / 110/90-19

Fékek
E: 250 mm-es féktárcsa, 2-dugattyús úszó féknyereg

H: 245 mm-es féktárcsa, egydugattyús féknyereg