EST. 2002

2018 Motogp 12. Silverstone – elemzés

Az elmúlt hétvége szomorú emlékként vonul majd be motorversenyzős emlékeink közé. A futamok a Lorenzo által már Spielbergben beharangozott Britt időjárás okán rendezők egész napos kitartó ötletelése, a rajt időpontok előre-hátra tologatása, és a pálya folyamatos takarítása ellenére, elmaradtak.
Ez persze nem jelenti azt, hogy ne gondolkodhatnánk el azon, amit a warm up-ig motorozásra nagyjából alkalmasnak tűnő pályán láthattunk, illetve azon, hogyan sülhetett fel ilyen csúnyán a gyorsasági motorversenyzés netovábbját jelentő versenysorozat szervező gárdája.

A hétvége egy rendhagyó csütörtöki sajtótájékoztatóval indult, Drew Faustel asztronauta és szenvedélyes Motogp fan jelentkezett be a nemzetközi űrállomásról, ez szerintem a motorsport történelem egyik legszuperebb ilyen jellegű megmozdulása volt…. akárki találta ki, zseniális !

A verseny programot a gyári Yamahák kezdték legerősebben, 1-2 helyen végeztek az FP1-ben, jelezve, hogy talán mégsem csak céltalanul bóklászoltak az előző heti teszten a Misano-i aszfalt csíkon, és talán van esély felvenni a mezőny elejének ritmusát.

A további pályára lépések alkalmával aztán színesen alakult a kép, Cal Crutchlow erősen bejelentkezett egy jó eredményt kecsegtetve, Vinales szintén reményt keltően motorozott kedvenc pályáján. Ne feledjük, a Suzuki nyergében két éve száraz körülmények között volt képes győzelmet villantani a fiatal spanyol.

Marquez szokásos stratégiájának megfelelően a race setup-on ügyködött, de az új aszfalt ellenére hullámos puklis, rázós pálya szemmel láthatón nem feküdt lapon fordulós, nagy kanyartempós stílusához… ennek eredménye ként pár futam kihagyás után újra láthattunk egy elesés utáni mentési kísérletet, a hétvége további alakulásának ismeretében talán ez volt Silverstone egyik legszórakoztatóbb és izgalmasabb pillanata…

Az FP4 edzésen leszakadt eső, ami azután előre vetítette a későbbi sajnálatos folytatást. Rins féktávon olyan mélységű álló vízzel találkozott a pályán, hogy az aqua planning okán inkább elhagyta Suzuki-ja fedélzetét, leugorva a motorról úszta meg a komolyabb sérülést. Őt Tito Rabatt követte, akit aztán Franco Morbidelli szintén állóra fékezett első kerék okozta röppályára állított Hondája talált telibe. Piros zászló, Rabatt törött lába… ez volt a végeredmény.

A Q2-re foltosra száradt a pálya, és a Ducati-k is beindultak. Lorenzo pol poziciós időt futva jelezte, mostanában ki az úr a háznál a pirosak boxában, őt Dovi követte, őket a zavarosban halászva Zarco. Crutchlow, Marquez, Petrucci volt a további sorrend. A Yamahák teljesen benézték a Q2-t, Vinales lassú volt, Rossi-ék tehetetlenkedését a box kiállással nem is értem, ekkora tapasztalattal, csapat és versenyző nem maradhat le 3 másodperccel az utolsó gyors körének megkezdéséről…
És akkor a vasárnap. Magyar Tv nézőként már az osztrák futam alkalmával is kaphattunk ízelítőt a Spíler tv „Itt a piros ! – Hol a piros ?” című játékából, amelynek keretei között, a futamok kevésbé izgalmas, talán csak a hozzám hasonló megszállottakat érdeklő edzéseit a jól megszokott Spíler 1-en élőben közvetítik, míg a lényeget a senki által elő nem fizetett, épp induló Spíler 2 csatornán lehetne megtekinteni. Ez a megoldás valódi magyar állatorvosi ló, hogyan bőszítsük fel azokat akikért az egészet csináljuk jelszóval. Egy jó szándékú kezdeményezésből – mármint tegyük elérhetővé, és magyar versenyzőket meghívva érdekessé a gyorsasági motorsportot – most sikerült ökölrázó szitkozódó nagy és egységes masszává összegyúrni még a Rossi, Marquez és Lorenzo fanokat is. Bravó, gratulálunk !
A magyar közvetítés anomáliái azonban eltörpülnek a Silverstone-i futamon kialakult skandalumhoz képest, 38 éve nem történt meg, hogy időjárási, vagy bármi más okból a versenynapon minden kategória versenyét töröljék.

A rendezők által már az előző napi Rins-Rabatt-Morbidelli incidens után nyilván valóvá vált, hogy ha esni fog baj lesz, Rins arasznyi mély vízről számolt be bukása után. A versenyigazgatóság először a Motogp futam előre hozásáról döntött, majd a hétfőre elnapolás ötlete is felvillant, majd ahogy szépen érkezett a jó előre beharangozott eső, egészen helyi idő szerinti 16.00-ig abban reménykedtek, hogy majd csak eláll az égi áldás.

A közösségi médiát követve óriási volt a felháborodás, a koncertekhez hasonlóan a Gp jegyekre is rányomtatják, hogy amennyiben rossz idő miatt a show elmarad, pénz nem jár vissza, punktum. Az egyik ausztrál hozzászóló a Silverstone-i futamhoz igazította angliai utazását, mások gyerekekkel a lelátókon fagyoskodva várták a csodát. Mindenféle mélyebb jogászkodást mellőzendő is megjegyezném, hogy a mostaninál jóval keményebben szakadó esőben is rendeztek már itt Motogp futamokat, nem beszélve Donington parkról és a többi Britt pályáról. Így aztán a futam meghiúsulása csak részben fogható az időjárásra, valójában arról van szó, hogy az újra aszfaltozott pályán megáll a víz, nem tud hova elfolyni, ez a korábbi években a beavatkozás előtt nem így volt. Szóval lehet menni vitázni a pálya üzemeltetőivel, annál is inkább, mert nehéz elképzelni, hogy a napfényes Angliában február óta nem esett eső. Azt már sokkal könnyebb elképzelni, hogy amikor szakadt, nem vették a fáradtságot, hogy kiballagjanak problémás helyekre vízállás jelentést tenni, ha 5-10 centi mélyen megáll a víz az fel kell tűnjön valakinek. Ha feltűnt, hogy az aszfaltozás nem sikerült, de lapítottak még nagyobb a baj.
A futam végleges lefújása utáni sajtó tájékoztató egyébként példa értékű volt, Mike Webb, Loris Capirossi és Franco Uncini álltak a kamerák elé és próbáltak magyarázatot adni a történtekre.

Mint kiderült a Motogp pilóták biztonságát garantálni hivatott, a Gp pilóták javát magában foglaló Safety Commision többségi döntése volt, hogy a versenyzők nem állnak rajthoz. Michael Webb versenyigazgató szépen felsorolta a napközben meghozott döntéseket, amelyek végül a futamok törléséhez vezettek. Valamely magyar állami beruházás elpusztulása esetén valószínűleg itt a tájékoztató be is fejeződött volna, szerencsére a Motogp futamok média centerébe valódi újságírókat is beengednek, így aztán megindult az izzasztás a nap végi rendhagyó tájékoztatón:
– Ki vette át a pályát az újra aszfaltozás után ?
– Tesztelték -e esőben?
– Ki tesztelt?
– Az 1 hónappal ezelőtti Forma1-es futam után, amikor Hamilton panaszkodott a felújítás után egyenetlenebb aszfaltra, vizsgálták-e újra a felületet?
– Milyen vizsgálat fog indulni?
– Ki fogja a vizsgálatot végezni?
– Nem lenne -e jobb egy külső független céggel lefolytattatni a műszaki vizsgálatot, annak a fényében, hogy a pálya tulajdonos-üzemeltetők egyszer már átvették a szakmailag nem megfelelően felújított pályát ?
– Lesz-e jövőre is Silverstoni vagy egyéb helyszínen megrendezett Motogp futam?
És így tovább, és így tovább…. ha valamelyik megjelent fél nem adott egyértelmű választ, addig kérdezgették amíg ki nem húzták belőle azt.

A fenti sajnálatos eseményeknek több tanulsága is van, az egyik legfontosabb, hogy még egy ilyen jól szervezett, világszínvonalú, sok pénzt termelő, százmilliós rajongói tábort megmozgató utazó cirkuszban is becsúsznak szarvas hibák.
A másik legfontosabb, a felelősségre vonó újságírók jelenlétének fontossága, akik nem csak a számukra a papírra leírt kérdéseket képesek feltenni és nem hagyják a felelősöket mellé dumálni. Részben ők a zálogai annak, hogy jövőre tökéletes körülmények között kerüljön megrendezésre a Britt nagydíj.

Kívánok magunknak valódi motorversenyt tartalmazó Misano-i futamot, és a Motogp újságíróihoz hasonló kötözködő, kemény újságírókat és olyan alanyokat, akik hajlandóak válaszolni nekik…

László Király
Rodeo Ride 34
#Motogp #Silverstone #Heavyrain

 

nyitókép: Twitter

ugrás fel