EST. 2002

2018 Motogp 15. Thai Gp – Elemzés

Szerző: Király László

A gyorsasági motorversenyzést lassan három évtizede szorosan követve úgy gondolom, a király kategória aranykorát éljük. Ezek a futamok a Dorna egységes elektronikát bevezető technikai szabályozásának, illetve a Michelin gumiknak köszönhető összetettebb beállítási feladatok, együtt ajándékoznak meg bennünket a talán legkiélezettebb, legizgalmasabb futamokkal, amelyeket évtizedek múlva is örömmel nézünk majd újra. Köszönjük Dorna….

A Thai pálya új a verseny naptárban, s bár a februári teszten Pedrosa, Zarco, Crutchlow, Marquez, Rins, Miller volt a sorrend, olyan sok minden történt a GP világában azóta, hogy sejthettük, az akkori eredmények ma már semmit nem jelentenek.

A Hondát egyedül Marquez képes versenyképesen vezetni, Pedrosa sajnos sehol. A gyári Ducati-k oly mértékben megerősödtek, hogy gyakorlatilag minden futamon győzelmi eséllyel állhatnak rajthoz. A Yamahák pedig elsüllyedtek…. vagy mégsem? Az utolsó négy futam az Itawa-i gyártó elnézés kéréseiről szólt Yamaha fronton, Király Laci és a vele egyet értők hangja nem jut el az égig.

Pedig most, íme az igazolás: egy olyan pályán, ahol a többiek sem rendelkeznek jó alap set up-al, a kékek az egész hétvégén versenyképesek voltak, ami azt jelenti, hogy nem az anyacéget kell gyepálni Japánban, hanem elkezdeni a munkát ez eddigihez képest más megközelítésben. És még egyszer. A Gp paddock legendás gyártója ne hajbókoljon a fizetett alkalmazottainak, hanem billentse fenéken azokat, akik az eredménytelenségért felelősek. Csak vezeti azt a versenycsapatot valaki, nem ? Csakúgy, mint a motorkerékpárokat a versenyeken. Mert azt ugye senki nem gondolja komolyan, hogy az Aragonban 11. és 17. helyre kvalifikált gyári Yamahák a népes és nagyon lelkes Thai nézőközönség kedvéért jöttek lendületbe, megszerezve a 2. és 4. helyet a rajtrácson. Áruljunk el egy titkot a Yamahás fiúknak: Rossz motorkerékpárral ez lehetetlen.

Az edzéseken egyébként Marc Marquez és Jorge Lorenzo borzolta a kedélyeket, előbbi az új pálya határait keresgélve esett-kelt, csúszkált, és számos pályaelhagyással szórakoztatta a nagyérdeműt, utóbbi egy horror High-Side esést bemutatva pecsételte meg hétvégéjét. A bukás okait és körülményeit nagy hallgatás övezi, mindenesetre a visszajátszásokat nézve a hátsó kerék áll meg féktávon, miközben furcsa hangok érkeztek a blokkból. Mind Lorenzo, mind pedig a Ducati megerősítette, hogy nem pilóta hiba okozta a bukást.

A nagy bukfenc okán itt az alkalom, hogy helyre tegyük, mi a High-Side bukás és miért is hívják így. A legegyszerűbb talán úgy megérteni a dolgot, hogy ha van High-side, akkor nyilvánvalóan kell lenni egy Low-side típusú bukásnak is, és bizony van is. A Low-side bukást jellemzően az első kerék elcsúszása okozza, a versenyző és a motor a Low side-ra, azaz az alacsony oldalra esik. Az ilyen bukás rendszerint menthetetlen, Marc Marquez-t kivéve persze, aki jó 50%-os eséllyel talpon marad. Valójában ő is elesik, csak ezután térdel, könyökkel kerekére állítva a motort, folytatja a tovább haladást. A hátsó kerék megcsúszása, majd megtapadása okozta High-Side bukás esetében a másik, „magasabb” oldalra katapultál a pilóta és a motor. A top kategóriákban az utóbbi bukfenc típus a kipörgés gátló és anti-hopping kuplungoknak köszönhetően eltűnőben van, javarészt technikai problémák, vagy ordas nagy versenyzői hibák ( lásd Lorenzo Aragonban ) esetén láthatunk ilyen nagy pereceket. Mindenesetre Lorenzo bár az orvosi csapata alkalmasnak ítélte állapotát az induláshoz, úgy döntött, elég a High Side-okból egy időre, legalább is Motegi-i futamig, nem áll rajthoz a Thai futamon.

A Pol pozíciót Marquez szerezte meg, a Q1-ből „harcolta be „ magát, mögötte egy korábban működésképtelennek titulált Yamaha nyergében Rossi, majd a hétvége talán legjobb verseny tempójával rendelkező Doviziozo. Negyedik helyen egy újabb hasznavehetetlen Yamaha Vinales-el a nyergében, majd 5. Crutchlow, 6. Iannone. Marqueznek egyébként Lorenzo nyűgösködésével szerencséje volt, többször említette már, hogy két Ducati simán szétkapja 105 %-on motorozását. Így viszont csak egy gyári vöröskével kellett küzdenie.

A vasárnapi rajtot nagyon vártuk, kellene már egy jó Yamaha eredmény, lóg az orra az egész csapatnak, a pilóták hite hagyottan üldögélnek az M1-es Yamaha nyergében. És persze az utolsó kanyar is hasonlít az osztrák pálya ugyanezen szakaszára, hátha összejön egy a tavalyihoz hasonló befutó Dovi és Marc számára ! A futam ennek fényében minden várakozásunknak eleget tett !

1. Marc Marquez: Nos, a pont számolgatás a kukában megint, de ezt lassan megszokhatjuk. Marquez-ék a futam utáni sajtótájékoztató alapján igen nagy bajban voltak pénteken, a sok hibát nem véletlenül láttuk az edzéseken. Márki szombat este 21.30-kor végzett a boxban, a csapat még erre is ráhúzott másfél órát. Hogy azután a pályára guruljanak egy olyan beállítással, amit egész hétvégén nem próbáltak. Aragonban a soft hátsó gumi póker, most meg ez. A kis spanyol igazán kitölthetne már nekem egy lottó szelvényt, merthogy rendszeresen beletalál, hasonló szituációkban. A futamot jó rajttal kezdte, de óvatos volt, Valentino és Dovi mögött motorozta a futam java részét. Tudatosan.

A szélárnyékot kerülve, hűtve az első gumit, figyelve Doviziozót, aztán az utolsó négy körben tűzijáték. Végül az utolsó kanyarban felszolgálta Dovinak az általában általa kotyvasztott menüt. Hogy ízlik Dovi?

Szóval ezen a futamon Marquez Dovi stílusban, Dovi Marquez stílusban versenyzett, az eredmény is ennek megfelelően alakult. A bajnokságból még négy futam van hátra, nagyon érik a 7. bajnoki cím. Szenzációs futamon, szenzációsat ment a bajnok… húhhhh…

2. Andrea Doviziozo: Végig ésszel motorozott az olasz, bár most nem ő követte ellenfelét, kilesve annak tudományát, hanem vele tették ugyanezt. Igen, az utolsó kanyarban veszíteni vacak érzés, de Dovi pontosan tudja, hogy ezek a futamok már a következő szezonról szólnak és a jelek bizony nagyon biztatóak. A másik dudás elmegy a csárdából, a motor pedig minden pályán jól működik. Ha nincs három eldobott futam az év első felében, másképp állna a pontverseny. Jövőre erre kell figyelni. Nagy csata volt, jár a gratuláció.

3. Maverick Vinales: A szokásostól eltérően kisebb visszaesés a rajt után, aztán a szívós felzárkózás, egészen a futam végéig fokozva a tempót. Ha van Marquez és Dovi stílus, akkor lassan ez lesz a Vinales stílusú versenyzés. Ezen a futamon minden működött a Yamahán, csak így tovább. Ráfért a hangvillásokra a jó eredmény.

4. Valentino Rossi: Második helyről rajt, majd az 5. körtől elől a citromsárga 46-os, mögötte egy Ducati, majd egy Repsol Honda. Te jó ég ! Honnan vehetett az öreg időgépet? Ezt a sorrendet 2008-ban láttuk rendszeresen utoljára, akkor még Stoner és Pedrosa voltak a mellékszereplők. Sajnos csak 11. körig tartott a pünkösdi királyság, ott egy kigyorsítást elrontott a veterán, a Dovit – Marquez párost pedig nem kell kétszer invitálni. Körökig tartotta magát Valentino a harmadik helyen, a három gyártmány eltérő karakterisztikájának megfelelően harmonika szerűen húzódott szét és nyomódott össze az első hármas közötti különbség. Sok esetben Rossi szinte tolta az előtte motorozó Marc-ot, de végül a gyorsuló Vinales véget vetett a dobogós reményeknek. Ennek ellenére Valentino csak az utolsó kanyar elkottázása miatt kapott 1,5 másodpercet a győztes Marqueztől, ami nagyon szép eredmény.

5. Johann Zarco: Bumm, bumm, bumm. Egymás után három Yamaha 3. 4. 5. helyen. Nem rossz ahhoz képest, hogy két hete még V4-est projektet akartak indítani. Zarco persze megint kitűnt rendhagyó gumi választásával, egyedül ő rakott fel médium elsőt a döglesztő Thai melegben. Pedrosa-val és Rins-el jó kis adok-kapok alakult ki a futam folyamán, Pedro a sóder ágyban, Rins pedig a francia mögött végzett. Reméljük a hangvillások Japánban is folytatják jó szereplésüket, nélkülük kicsit szárnyaszegett a bajnokság…

6. Alex Rins: A 11. rajthelyről zárkózott a fiatal spanyol, akire az első számú versenyző súlya szakad majd a 2019-es esztendőben. A Suzuki egyébként Aragonban elért dobogós helyezésük okán bukja majd a gyengébb csapatok fejlődését elősegítő koncessziókat a 2019-es esztendőben. Ez a gyakorlatban kevesebb független tesztlehetőséget, illetve kettő darabbal kevesebb felhasználható motorblokkot jelent a következő szezonban. Hát ez bizony nem nagy előny gondolhatjuk, de az összes versenyző állítása szerint annyira kiélezett a verseny, és annyira kicsik a különbségek, hogy minden apró pici részletnek jelentősége van. Ha pedig egy gyártó eltájolja magát a motorblokkot illetően, ( lásd tavaly a Suzuki, idén az Aprilia ) a koncessziók biztosította lehetőségek jelentik az egyetlen esélyt a helyes út megtalálására. Higgadt versenyzés, nagy felzárkózás Alex… szép volt.

Nagy izgalmakat hozott tehát az első Thai Gp, a rendezéssel, a pályával, és a szurkolókkal is mindenki nagyon meg volt elégedve. Doviziozo meg is jegyezte a futam utáni sajtó tájékoztatón, hogy míg az európai helyszíneken mintha elfelejtették volna milyen a sportszerű szurkolás, ezen a helyszínen emlékeztetőt kaptak a versenyzők belőle.

Csak így tovább Buriram !

Két hét múlva Motegi, ( jó ég, mindjárt vége az évnek  ), reménykedjünk a jó időjárásban, vagy ha az nem jön össze, egy a tavalyihoz hasonló észveszejtően izgalmas Motogp futamban.

#motogp #marcmarquez #andreadoviziozo

ugrás fel