Szerző: Király László
Folytatódik a Yamahák jó szereplése, vagy a Thai Gp csak egyszeri csoda volt? Ezekkel a nyitott kérdésekkel vártuk a Japán nagydíjat.
Motegiben mindig nagy kérdés, milyen időjárási viszonyok várják a versenyzőket. Az előző évek folyamán sok eső áztatta a bőrruhákat, de ezen a hétvégén csak a péntek délutáni edzést vették el az égiek a versenyzőktől. Mivel a vasárnapi futamra 100 %-os biztonsággal száraz időt jósoltak, a két él menő, Marc és Dovi nem is kínozta magát a nedves pályán való körözgetéssel. Így kevesebb idő maradt a beállításokra és a megfelelő gumi kiválasztására, de gyorsan kiderült, hogy az idei két főkolompos szinte azonos verseny tempóra képes. Cal Crutchlow köridői közelítették csak meg őket. Csodák nincsenek, érdemes a péntek és szombat délutáni verseny szimuláción futott időket folyamatosan figyelemmel kísérni, így sok csalódott csodavárástól kímélhetik meg magukat a szurkolók. Az első edzéseken az is kiderült, hogy Jorge Lorenzo aragoni saját, majd thaiföldi motorja hibájából bemutatott horror buktáinak következtében olyan sérüléseket szenvedett, amelyek lehetetlenné teszik számára a versenyzést. Marquez pedig egy gyári Ducatival el szokott boldogulni mostanában. Lorenzo így a kommentátor állásból véleményezhette Marquez FP4 edzésen bemutatott újabb Low side buktáját, ( emlékeztek, legutóbb megbeszéltük, hogy a low side amikor az első keréken megy el a tapadás és az „alacsony” oldalra esik a motor és a pilóta ) és meg is jegyezte, hogy Marquez esetében gyakori, minden hétvégén látunk ilyen, az első gumi terhelhetőségének határát kipuhatoló talaj minta vételezést. Mivel Marc első számú motorját ropira törte, a Q2-ben 2-es számú gépével kellett harcba szállnia a rajthelyekért folytatott küzdelemben. Az eredmény a csodálatos 6. rajtpozíció. Előtte 1. Doviziozo 2. Zarco reménykedhettünk tehát a Yamahák újabb villanásában. 3. Jack Miller. 4. Crutchlow az 5. pedig Andrea Iannone, előre vetítve egy jó Suzuki eredményt a hazai nagydíjon.
The frenetic start to the #JapaneseGP 🇯🇵
Sit back and marvel at the action from onboard various riders as #MotoGP launches off the line in Motegi! 🇯🇵 pic.twitter.com/y0wkUjxpcA
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 23, 2018
1. Marc Marquez: Megvan a 7. vb cím ! A futamon minden álomszerűen alakult a spanyol számára, Marc a 6. rajthelyről indulva egy kör után már a második pozícióban követhette riválisát Doviziozót. Újra a Thaiföldön először alkalmazott türelemjáték taktikát láthattuk, kövesd az ellenfeled, lesd el erősségeit, kutasd ki gyengeségeit. Az igazsághoz tartozik, hogy ez a 300 km/h felett játszott sakk parti jellegű türelemjáték nem erőssége még a spanyol csoda gyereknek, az agresszív csapjunk oda, durr-bele Marquez stílust még úton a 7. vb cím felé is nehéz féken tartani. Marquez akkor éles igazán, ha nyomás alá helyezik, ettől pontosabbá és koncentráltabbá válik, ami pontosan az ellenkezője minden normális emberi reakciónak. Talán ez a legnagyobb fegyvere azok ellen a fantasztikus versenyzőkkel szemben, akik ellen a Gp hétvégéken felveszi a harcot. Dovi egyébként szintén újított kissé taktikáján, nem segít titkainak kikutatásában. A futam utáni sajtó tájékoztatón Cal Crutchlow leplezte le az olasz új trükkjét, 2-3 gyors kör, aztán két jó fél másodperccel lassabb karika. Talán így próbálja az olasz megtéveszteni az üldözőket, vagy szétzilálni a bolyt? Ki tudja. A lényeg, hogy sikerült is megzavarni a lassabb körrel a 93-ast, aki Dovi-t megelőzte ugyan, de a két kanyarral később kigyorsításnál kissé le is esett a pályáról.
Taktikák ide vagy oda, aki gyorsabb, az előbb utóbb előzni fog, Marc sem cselekedett másként, majd olyan tempót diktált, amely apró hibára kényszerítette Dovoziózót, a remények újra a sóderágyban értek véget. A csapat kitáblázta az ellenfél bukását, és Marquez első gondolata az öröm volt, a második pedig a szomorúság. Doviziozo mindenképpen megérdemelte volna a futamon a második helyet, jobb érzés is lett volna a díj átadó a legfőbb ellenfél társaságában. Marc elmondása alapján amúgy is sokat köszönhet az olasz riválisnak, Dovi előző évben mutatott egyenletes teljesítménye tette lehetővé, hogy megszorítsa a világ jelenlegi leggyorsabbját. Marquez a jó mester holtig tanul alapon 2018-as verseny szezonban lemásolta az olasz előző évi eredményességének titkát. Marc egyetlen normál körülmények között elkövetett hibája Mugelloban történt, az összes többi futamon ( a hírhedt argentint leszámítva ) vagy nyert, vagy a dobogó végzett. A szezon második felében, de elsősorban Aragon óta több futamon feltűnhetett, hogyan erősödik a Marquez-Honda páros. Motorjával olyan helyeken mutattak be szűken bebújós előzéseket, ahol a többiek normál ívet követve is alig tudták röppályán tartani a kétkerekűeket kigyorsításon. Minden értelemben beérett a csodagyerek, és minden évben képes a fejlődésre. Tíz év alatt 7 vb. cím elképesztő eredmény, az ígéret szerint pedig a java még hátra van. 2020-ig Honda szerződés, utána ki tudja? Dovi megjegyezte a hétvége folyamán, bolond lenne a Ducati, ha nem igazolná le a spanyolt, ha lehetősége nyílik majd rá.
Ouchhh 😧💢@marcmarquez93 dislocates his shoulder during his #Level7 title celebrations at the #JapaneseGP!!! 😅 #RiderOK pic.twitter.com/2ZvAsGBq7q
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 22, 2018
Mindenesetre a vb. címünneplést is gyakorolni kell majd, Redding ugyanis úgy meglapogatta az újdonsült világbajnokot a levezető körön, hogy kiugrott vállát segítőinek kellett visszarakni a helyére. Még egy motiváció az újabb világbajnoki címért folytatott küzdelemben. Azután következhetett a Márki videó játékos ünneplés, Level Number 7! Óriási gratuláció!
2. Cal Crutchlow: Végig tudtuk, hogy megvan a versenytempó, mégis érdekes volt figyelni, mennyire akar belekeveredni az él menők küzdelmébe a brit versenyző. Az első 5 körben talán Dovinál is gyorsabb volt, de Andrea köridő hintáztató taktikája végül bedarálta a britet. Újabb befejezett futam, méghozzá dobogón. Csak így tovább!
P3 in Japan “very special” for @Rins42@suzukimotogp rider secures his third podium of the season and a home race rostrum for the Hamamatsu manufacturer#MotoGP | #JapaneseGP 📰 https://t.co/gij5ycqqvP pic.twitter.com/g6LuP0nTzu
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) October 22, 2018
3. Alex Rins: Már a 2019-es gép alkatrészeivel felvértezve versenyeznek a Suzuki pilótái és ez bizony látszik a teljesítményükön. Ezen felül az is látszik, miért döntött jól a Suzuki, hogy Iannone ellenében a szerény, halk szavú, nagyon szimpatikus és szerethető Alex Rins-t tartotta meg a 2019-esztendőre első számú pilótaként. Jó szeme van a kékek személyzetisének, nem a rommá fizetett sztárok közül szemezgetnek, hanem az ifjú tehetségeket karolják fel inkább. Joan Mir-el kiegészülve jó kis csapat lesz ez jövőre! Hajrá !
That’s one GP of the triple-header done!
How lucky are we that we have 2 more action-packed @MotoGP race weekends coming up?#MovistarYamaha | #MotoGP | #JapaneseGP pic.twitter.com/rv5xmN3Y5i
— Yamaha MotoGP (@YamahaMotoGP) October 22, 2018
4. Valentino Rossi: A mágus megint előhúzott valamit a kalapból versenynapra. Péntek-szombat nem túl sok jóval kecsegtetett, ráadásul a jó kvalifikációt is sikerült elkottázni egy kisebb hibával szombat délután. A 46-os a kilencedik helyről vett villám rajtot, az első kör végén már ötödiknek fordult, és az egész futamon megtartotta a legjobb Yamahás pozícióját. Az első 5 kör alapján a Yamaha jól működik Rossi alatt, de ennek az az ára, hogy az utolsó körökben elfogy a hátsó gumi. Még egy olyan pályán is mint Motegi, ahol az egész mezőny szerint nincsenek gumi problémák. Szóval nincs ok a pihengetésre, sok munka vár még a csapatra, hogy a futam végére kialakult 6 másodperces hátrányt eltüntesse.
Ready to fly!!! 🇯🇵☁️🇦🇺
Listos para viajar!!! 🇯🇵☁️🇦🇺#AB19 #songoku #tokyo #nubekinto pic.twitter.com/TPGyEqDHHQ— Alvaro Bautista Arce (@19Bautista) October 23, 2018
5. Alvaro Bautista: Danilo Petrucci gyenge teljesítményét látva elgondolkodtató, nem lett volna e jobb döntés Bautistát a gyári csapathoz igazolni? Ja, persze. A Ducati gyári motorra szánja Bautistát, csak éppen a Superbike világbajnokságban kívánja bevetni az új Panigale V4 nyergében. Hátha meg tudja állítani Jonathan Rea és a zöld szörnyeteg menetelését az SBK- kategóriában. Újabb jó eredmény egy két éves Ducati modell nyergében. Szép eredmény !
6. Johann Zarco: A francia futama a rajt pillanatában ment is a levesbe, először Jack Millerrel sikerült majdnem összeakadnia, majd az első féktáv is gyengén sikerült. Ezután a Rossihoz képest kialakult 1,5 másodperces távolságot sikerült megtartania.
Izgalmas futamot láttunk, bár a végkifejletre erősen lehetett számítani. Doviziozót a tavalyi évzáró futam után újra láthatjuk megremegni a döntő pillanatban, a Le Mans-ban kezdődött három nullázós futam ezzel a negyedikkel kiegészülve pontosan megmutatja, miért lenne óriási szüksége a Ducati-nak egy igazán átütő pilótára a vb címhez. Andrea végtelenül szimpatikus, és sokan drukkolunk a jó eredményekért, de 2008 óta motorozik a király kategóriában és eddig nem sikerült világbajnoki címet szereznie. Márpedig a legfelső osztályban jöttem-láttam-győztem srácoké a főszerep, gondoljunk csak Valentino Rossira, Jorge Lorenzora, Casey Stonerre, vagy Marc Marquezre.
Mostantól felgyorsulnak az események, jövő hétvégén Ausztrál nagydíj, ami a bajnokság igazi ékköve, mindig izgalmas futamokkal minden kategóriában. Lássuk, hogyan muzsikál majd a frissen avatott világbajnok, az általa annyira imádott és igényelt feszültség és nyomás alól „felszabadulva”.
#marcmarquez #motogp
Legutóbbi hozzászólások