Sokan konkrétan nem tudják, hogy létezik motorverseny a MotoGP-n kívül.
Megszállottabbak talán követik a superbike vb-t, de ritka, aki egy nevet tudna említeni mondjuk a motokrossz világbajnokságról – és a motorversenyzésnek körülbelül itt vége is van. Most ebbe az állóvízbe csobbanhat bele a Supercross.
A Supecross nagyon amerikai dolog: hordj be egy jó nagy stadionba 10-12 ezer tonna földet, túrj meg jó sok, és veszélyes akadályt, aztán lehet is motorozni. Az első ilyen versenyt 45 éve rendezték Los Angelesben. A stadionban ülve az egész pályát bel lehetett látni, a pálya eseménydúsabb, technikásabb volt, mint egy rendes, nagy krosszpálya, és éjszakai világítással, meg tűzijátékkal kicsit meg is lett bolondítva. És mindezt bent a város szívében! A próba persze sikerrel járt, és ezzel az egyszerű recepttel SX (Supercross) elindult meghódítani amerika városait. 25 év alatt kinőtte a hagyományos motorkosszt, sőt minden egyéb motorkerékpáros sportot az USA-ban.
A tengerentúlon a football, a baseball, a kosárlabda, a jégkorong és a Nascar a nagy tömegek sportja. Rendkívül nehéz mellettük érvényesülni, különösen, hogy az alternatívából is szédítő a kínálat. Csak gondoljunk arra, hogy a hagyományos európai foci sem tud ide betörni!
Az SX viszont jó úton halad, hogy legalább egy pici szeletet hasítson magának a mainstream nézők figyelméből. A versenyeket jelenleg a FOX Sports 1 közvetíti, többnyire élőben. A Nascar és IndyCar nevű behemótok árnyékában nem egyszerű az élet, de úgy tűnik évek óta emelkedő nézettséggel az SX-nek sikerül stabilan a csatornán maradnia. A nézőszám a versenyeken is emelkedik – vannak rosszabb és jobb évek, de a tendencia jó, – különösen olyan időkben, amikor minden sportban egyre komolyabb erőfeszítéseket kell tenni, hogy az embereket elrángassák a tabletjeik elöl!
Ha őszinték akarunk lenni, a 17-futamos SX sorozat zseniálisan ki van találva. A totális holtszezonban, január első hetében kezdenek veretni Kaliforniában, és innentől egy hétvége kivételével minden szombaton verseny. Edzések délelőtt, előfutamok késő délután, döntők este.
Két kategória van: 250 cm2 és 450 cm2. A kisebb kategóriát két részre osztották: van egy keleti és egy nyugati csoport – amik aztán a Las Vegas-i döntőn csapnak csak össze. A 250 egy jó felkészítés a 450-re. A döntő futamok is rövidebbek, tizenöt percesek, míg a nagyobb kategória futama húsz perces.
A pályák rendkívül izgalmasak és látványosak, a versenyzőknek óriási a prómóciója. Ugyanakkor a rengeteg ugratóval telepakolt, trükkös pályákon a végletekig kicsiszolt motorozási tudás mellett olimpiai szintű fizikai felkészültséget is igényel egy fullos 450-es szezon. És a jó kondíciót, a formát meg kell tartani négy és fél hónapon keresztül – egy olyan sportban, ahol óriási a sérülés veszély, és nem csak egy kisebb sérülés, hanem például egy könnyebb influenza is romba dönt bajnoki esélyeket.
A versenyzők edzésprogramja ennek megfelelően abszolút elmebeteg, ahogy néhány csapat büdzséje is. Ez nem egy második vonalas bajnokság! A depó, ha kisebb is, megjelenésében hasonlít a MotoGP-re, és például az idén a német top-pilóta Ken Roczen több-milliós szerződésébe még az amerikai Honda is beleremegett. A jó eredményekért olyan bónuszokat kapnak a pilóták, amire szó szerint a csapatok inkább biztosítást kötnek, nehogy térdre rogyjanak egy nyerő széria után.
A sorozat promótere a Feld Motorsport. Kenneth Feld csaldája korábban amerikai leghíresebb cirkuszának tulajdonosa/producere volt. Innen bővítettek a technikai sportok felé. Az SX mellett Monster Truck versenyeket rendeznek (ez az, amikor egy stadionban nagyon nagykerekű autók urabugrálnak, meg más autókat taposnak össze). A két dolog egyébként jól kiegészíti egymás: behordják a sok földet, az egyik hétvégén SX, a következőn pedig Monster Truck, aztán kipucolják a stadiont.
Feldék okosan és jól csinálják a dolgukat, viszont lassan koppon vannak Amerikában. Egy futam ugyan Kanadában van, de maradék 16 gyakorlatilag lefedi az egész országot (a MotoGP idén 14 országban van mindössze egyel több futammal). Az NFL is meccseket hoz Angliába – és nem véletlenül: az USA-ban már nem tud növekedni. Nagyjából ez igaz a Supercrossra is. Ezért nagyon-nagyon valószínű, hogy Feld Úr hamarosan egy rendes világbajnokságot csinál a sorozatból.
Nevében jelenlegi is FIM szuperkrossz világbajnokság, de ez csak egy technikai dolog egyelőre. A sorozat valóban akkor lesz világbajnokság, ha meg fog indulni az USA-n kívül. Nyilván ez egy lassú folyamat, de most az egyetlen amerikai MotoGP futamon annyian vannak, mint Feld 17 versenyes sorozatának egy közepes állomásán – vagyis van az SX-ben potenciál.
Két teltházas verseny már most biztosan lenne Európában, Dél Amerikában is benne van kettő, és talán Ázsiában is egy – persze ha találnak elég nagy stadionokat. Ez azt jelenteni, hogy ha csak el akarnak indulni, már több mint 20 futamos lenne a bajnokság. Ami mellett lehetetlen lenne a pilótáknak más sorozatban indulni – vagyis a világ legerősebb nemzeti bajnokságának, az Amerikai Motokrossz Bajnokságnak gyakorlatilag vége lenne. Ahogy a motokrossz világbajnokságnak is valószínűleg lennének nehéz pillanatai…
Egy nagy bajnokság felépítése stabil bázissal, megbízható bevételekkel, helyi versenyzőkkel világszinten 8-10 év, vagy több is lehet. Szóval az SX igazán még nincsen itt, de már szépen halkan kopogtat. És kellő kreativitással akár Budapesten is lehetne egy verseny. Nem Mogyoródon, vagy a Balatonnál, hanem bent Budapesten! Talán. Egyszer.
Legutóbbi hozzászólások