Szerző: Király László
Mondjuk, nézze meg bemelegítésként a mai Moto3-as futamot, utána átvezetünk a Moto2-vel és jöhetnek a nagyfiúk. Évtizedek óta a legjobb versenyeket produkálja ez a pálya. A 200km/h +os elnyújtott kanyarok az egész Motogp mezőny kedvencei, a pálya vonalvezetéséből fakadóan nehéz megszökni az üldözőktől. Így aztán maradnak az elgurult gyógyszerű háborodottak, akik kétkerekű versenygépeken folytatnak test-test elleni küzdelmet, a hajnali órákban kipattant szemű európai nagyérdemű legnagyobb megelégedésére. Kicsit figyelnünk kell, mint a kollégiumi szexnél. Csak semmi sikongatás, nyüszítés, szűkölés, a sok izgalom keltette feszültséget nehogy hangoskodva adjuk még szunnyadó környezetünk tudtára…. Gondolom, aki évek óta nézi Phillip Island-i akciókat, tudja hogy miről beszélek. Könyörgöm, ha valaki valaha Motogp pályát épít Magyarországon, másolja le ezt az aszfalt csíkot! A siker garantált!
Pole Position en el #AustralianGP! 🇦🇺 No hay mejor sitio para llevar los guantes y botas en homenaje a @micksdoohan!
Pole Position in #AustralianGP! 🇦🇺 There is no better place to wear the boots and gloves in tribute to @micksdoohan! pic.twitter.com/6jhLimk2eI— Marc Márquez (@marcmarquez93) October 27, 2018
A csütörtöki sajtótájékoztató igen szórakoztató kezdése a Gp hétvégéknek, először Macr Marqueznek a 2018-as világbajnok eredményességének titkát próbálták kifürkészni a pilóták. Rossi és Crutchlow is abban látja a különbséget a többiekhez képest, hogy Marcnak gyakorlatilag nincs gyenge pontja, ha nem megy neki valamelyik pályán, hoz egy 4. helyet. Ha hibázik, azt pénteken vagy szombaton teszi, a vasárnapi esés-kelés tabu a 93-as számára. Rossit megkérdezték Marquez esetleges csapat váltásáról is, a legenda semmi kivetni valót nem lát abban, ha Marc akár egész pálya futását a Honda csapatnál tölti, ha jól érzi magát, semmi oka a váltásra. Üde színfoltjai a sajtó tájékozatónak a rajongók facebook és twitter kérdései, megtudtuk, hogy Valentino nagypapa korában a 2009-es Katalán Gp-n Lorenzoval folytatott futamáról mesélne. Marqueznek, aki kívülről mindenben profi szupersztárnak tűnik vallania kellet, milyen tevékenységben teljesen béna. Sok minden mellet a ping-pongot említette, csütörtökön a hotelben a szerelők mindegyike rommá verte és ez nagyon dühítette is. Egyébként, ha az újságírók résen lettek volna, felsorolhatták volna Marquez gyengéi között a Philipp Island-i futamok befejezését is, abban az esetben ha az előző nagydíjon már megszerezte a világbajnoki címét. Kettőször hibázott már ilyen körülmények között.
Az edzések hideg és szeles időben kezdődtek, hullottak is a versenyzők rendesen. Marquez bemutatott egy szokásosnál nagyobb tempójú bukást, de legrosszabbul Cal Crutchlow végezte, aki bokatörés az FP2 szabadedzésen. A Q2 kvalifikációs edzést különösen izgalmassá tette a szemerkélő eső, utólag mindenki elismerte bevállalósan kellett menni a 240-es lapon fordulós kanyarokban. 1. Marquez 2. Vinales 3. Zarco 4. Iannone. 5. Rins 6. Miller. Marquez tehát érinthetetlen, a Yamahák feltámadóban, a Suzukik tovább csillognak. Így vágtunk neki a futamnak…
It’s been a long time coming! 🏆@YamahaMotoGP and @maverickmack25 win again!#AustralianGP 🇦🇺 pic.twitter.com/Bbky245qJG
— MotoGP™🏁🇦🇺 (@MotoGP) October 28, 2018
1. Maverick Vinales: A Yamaha fiatal tehetsége a Japán futam után leültette a csapatot és mérnökeit egy asztalhoz, és azt mondta, nem engedi őket haza, amíg magyarázatot nem adnak neki, miért volt lassú. Úgy tűnik, a Yamahás srácok nem szeretik a túlórát, mert azon felül, hogy Vinales imádja Philipp Islandet, ( mindenki más is imádja, talán Dovi-t kivéve ) piszkosul jó motort raktak össze neki a hétvégére. Ahányszor csak a pályára léptek az elejében ment a spanyol és bár a rajtot szokás szerint elrontva a 10. helyről indult a mezőny után, megelőzve a csatázókat akkora előnyt sikerült kiépítenie, hogy az utolsó körökre elfogyó hátsó tapadás ellenére is magabiztosan hozta a futam győzelmet. Ehhez nyilvánvalóan szükség volt Marquez és Zarco 6. körben bemutatott Nitro Circus-t idéző horror balesetére is, amelynek köszönhetően Zarco 280-nál talajt fogott, a 93-as pedig óriási szerencsével két keréken maradva ugyan, de elpusztított Hondája lötyögő nyergében ülve hagyta el a küzdőteret. ( Marquez vb. cím után befejezetlen Philipp Island futam #3 ! ) A felek egyébként utólag teljesen kulturáltan verseny incidensnek nevezték az esetet, és gratuláltak egymásnak, hogy mindenki sikeresen túlélte a 285km/h +os kalandot. Senki nem vádolta a másikat a Motogp elpusztításával vagy tönkre tételével, ellentétben a szezon korábbi eseményeivel. Vinales remeklése rávilágít néhány fontos dologra a Yamaha alakulatot illetően. Bár Maverick érkezése óta világos, hogy a kékek vagy tovább álmodoznak Valentino Rossival a 10. vb. cím megszerzéséről, vagy a veterán érdemeinek elismerése mellett meg is nyerik azt Vinales segítségével. A kettő együtt nem fog menni. Az első variációt már megpróbálták, Maverick nagyszerű kezdő eredményeit figyelmen kívül hagyva sikerült leharcolniuk magukat a Gp mezőny közepére. Ideje váltani és a jövőre koncentrálni. Vinales most az asztalra csapott, megmondta, hogy nem hajlandó azon a versenyzői stíluson változatni, amelyek addigi sikereit meghozták számára. Kéri a stílusához igazítani a hangvillás technikát. Máskülönben maradnak az itt-ott elcsípett pontocskák, amelyek az igazán éles versenytársak első helyért folytatott küzdelmeiben elkövettet bukásainak és a csillagok megfelelő állásának következtében akár a pontverseny második helyét is jelenthetik. Ideig-óráig, 75 pont távolságban az éllovastól. Óriási gratuláció a futamot sírva befejező Mavericknek, a kitartásért hogy nem veszítette el önbizalmát és hitét a győzelemre való képességében.
Shining all the way to 2nd place! 🥈👏🏼😁@MotoGP #SUZUKing @andreaiannone29 #AustralianGP pic.twitter.com/yCWC10FrSm
— Team SUZUKI ECSTAR (@suzukimotogp) October 28, 2018
2. Andrea Iannone: A Suzukik alakulnak. Kicsit több erő az egyenesben, a kanyar bemenet a mezőnyben a legjobb, kanyar közepén is jó a Suzi, és a kigyorsítés is példás, nem fogy a gumi. Csak úgy tűnik a hosszú egyenesek végén a Ducatik ellen, mintha kihagyták volna a motorból a 6. fokozatot a mérnökök. A Hamamatsu-i gyártó GP17-es modellje élő bizonyíték minden motoros számára, a kezelhetőség, a váz, a futómű mennyire fontos, és eredményes lehet még a legmagasabb kategóriában a nyers erő ellenében. Iannone egyébként a Motogp történelem egyik legszomorúbb második helyezettje, nagyon készült a győzelemre, de sajnos erre a futam közben elkövetett néhány hiba okán nem volt lehetősége. Mindenesetre tagadhatatlan tempója és tehetsége ellenére a második gyári alakulatból lesz kénytelen távozni az év végén, stílusa sajnos keveseknek emészthető. A Ducatinál meg volt győződve róla, hogy ő az első számú pilóta, kiderült Doviziozo az. Ez kicsit sértette is az önérzetét, érezhető volt, hogy a Suzuki csapat derogál kissé. Jövőre az Aprilia nyergéből álmodozhat majd a Suzuki-s időkről, dobogóról és egy erősödő csapatról. Mindezek ellenére komoly teljesítményt láthattunk.
🎙️ #AD04: “I’m very pleased with the work we’ve done here: Phillip Island was a fundamental test to understand our level of competitiveness and now we know we have made a good step forward over last year”#DucatiTeam #ForzaDucati #AustralianGP pic.twitter.com/WYz8Uasngr
— Ducati Motor (@DucatiMotor) October 28, 2018
3. Andrea Doviziozo: Ez volt az utolsó valódi teszt a Ducati számára, mennyit is sikerült fejlődniük a tavalyi futam óta. 2017-ben a Ktm alakulat két motorja mögött Jack Miller 11. helyezése jelezte a Ducati szintjét, Dovi 13. Lorenzo 15. helyen ért be. Íme a bizonyíték, van eredménye ha 9-10 Ducati áll a Motogp rajtrácson. Dovi szépen nyugodtan motorozott, ha nincs rajta nyomás, tökéletes munkára képes Andrea.
🎙️ #AB19: “At the end of a difficult weekend in which I crashed three times, this fourth place is a great reward for me. I’m very happy with my overall result, especially for the team and for Ducati”#DucatiTeam #ForzaDucati #AustralianGP pic.twitter.com/sXj6yqXZs4
— Ducati Motor (@DucatiMotor) October 28, 2018
4. Alvaro Bautista: Az edzéseken bemutatott esés-kelés úgy tűnik nem volt hiába való. Ismeretlen, másra szabott motor, idegen csapat. Felmerül a kérdés, a kétségtelenül zseniális Luigi Dall’igna és Davide Tardozzi fémjelezte csapatnak van egyáltalán fogalma arról, kik ülnek a motorjaikon, és mit csinálnak ott? Kétlem. Lorenzo-t elküldik, hozzák a teljesen eltűnt Petrucci-t. Közben valamelyik elfekvő Ducati B csapatukban van egy Bautistájuk, akit elküldenek szerencsét próbálni Jonathan Rea ellen az SBK világbajnokságba. Kutya legyek, ha értem. Mint ahogy valószínűleg Doviziozo is törölgette volna a szemét, ha erre lenne mód egy Gp futamon, amikor Alvaro alá tolta a Lorenzo féle, 19-re át rajtszámozott piros desmo-t. Persze a futam után lenyilatkozta, hogy ő ezen nem lepődött meg, maradjunk annyiban, hogy jól jön néha a sötét plexi, máskülönben most biztos kikockáznám az elkerekedett szemeket amint Bautista 3. helyen lapolja az orra előtt. Újabb dobogó. Jövőre újabb remények.
Taxii!!🚕 😂 Thanks mate @jackmilleraus for the ride💪🏼💥 @motogp @suzukimotogp #ar42 #australiangp #motogp pic.twitter.com/PO777u1r69
— Alex Rins (@Rins42) October 27, 2018
5. Alex Rins: Bár Iannone egész hétvégén gyorsabb volt, azért Alex is villogott szépen a dobogóért folytatott küzdelemben. A 2019-es Suzuki blokk állítólag komoly lóerő többlettel rendelkezik majd, úgyhogy fel a fejjel, lesz ez jobb is.
6. Valentino Rossi: Vale hagyományosan jól megy Ausztráliában, most a futam 3. harmadában ment el a motor hátsó gumijának tapadása. Nagyon jó volt látni végre a két Yam-ot a mezőny élén, de a teljesen begőzölt Vinales és Iannone, a rakéta Ducatik és a szűken forduló, gumit spóroló Rins ellen, ma kevés volt Vale és a 46-os számú motorkerékpár kombinációja. Miközben Vinales megtörte a Yamaha 25 futam óta tartó nyeretlenségi szériáját, Rossi újra összeszedte öt másodperces hátrányát. Valami azt súgja, a következő évben nem csak a Repsol Honda boxában lesznek érdekes fejlemények Marquez és Lorenzo okán, de a Yamahánál is egyértelművé válhat, ki a dudás a csárdában.
Jövő hétvégén még gyorsan lenyomjuk Sepangot, aztán két hét szünet, Valencia és vég a dalnak.
Még nincsenek elvonási tüneteim, de már előre féle tőlük.
Legutóbbi hozzászólások