EST. 2002

Eicma 2023: HONDA CB125F

A Honda világszerte kedvelt, örökifjú belépőmodelljét tetőtől talpig áttervezték a 2021-es modellévre. Alacsony belső súrlódású eSP (ti. enhanced Smart Power) motorja éppoly erős, mint volt, üzemanyag-fogyasztása azonban jelentősen csökkent, hagyományos önindítóját pedig – generátorként is működő – ACG-egység váltotta. Szemet gyönyörködtető idomzata a nagyobb CB-k formajegyeit viseli magán és olyan prémium összetevők szerepelnek felszereltségi listáján, mint a LED-fényszóró, a középállvány vagy, a digitális fogyasztásmérővel kiegészített, műszeregység. Jövőre új színekben, új kipufogóval és hátsó kapaszkodóval érkezik a márkakereskedésekbe.

24YMCB125F

Egy belépőszintű, 125 cm3-es motorkerékpárnak igen sok elvárásnak kell megfelelnie. A kedvező vételár, a megfizethető fenntartási költség és az alacsony üzemanyag-fogyasztás mellett a megbízhatóság is alapkövetelmény. Mivel a pilóták többsége 125-ösön ismeri meg a nagymotorok világát, azt kell nyújtania, amit az erősebb testvéreknek: magával ragadó vezetési élményt és szabadságérzetet. Mindezt olyan formában, hogy a tanulást is elősegítse, tehát a könnyű kezelhetőség is elengedhetetlen, csak úgy, mint a hívogató, stílusos megjelenés és a gazdaságos fogyasztás.

A gyártók számára rendkívül fontos, hogy új vásárlókat, illetve követőket szerezzenek, s ha lehet, egy életre a márkához kössék őket, hiszen ez a sikeres jövő záloga. Nos, a látványos megjelenésű Honda CB125F minden követelménynek megfelel, hiszen strapabíró, barátságos, fürge, takarékos és rendkívül élvezetes vezetni.

A CB125F néven ismert, elnyűhetetlen előd összes jó tulajdonságát örökölte, de még kívánatosabb és hatékonyabb lett 2021-ben, hogy a kezdők is a végsőkig kiélvezhessék a kétkerekűek előnyeit és örökre beleszeressenek a motorozásba.

24YM CB125F

24YM CB125F

Az új CB125F igen komoly gépezet, kidolgozása során nem kevesebb, mint 19 szabadalmi kérvényt nyújtott be a Honda. A nagy merevségű vázba kerül a továbbfejlesztett, léghűtéses eSP motor, amely kiemelkedő üzemanyag-takarékossággal rendelkezik, miközben a teljesítménye ugyanolyan kiváló, mint a 125 cm3-es motoroké.

2021-re az elődmodellhez képest 11 kg-mal csökkent a CB125F tömege, köszönhetően a nagymotoros stílusban áttervezett váznak, LED-fényszóróknak és digitális műszeregységnek.

2024-ben a fényezések választékában az alábbi színek szerepelnek:

  • **ÚJ** Imperial Red Metallic
  • **ÚJ** Matt Marvel Blue Metallic
  • Black

24YM CB125F

24YM CB125F

  • Az eSP erőforrását kiemelkedően kedvező üzemanyag-fogyasztás jellemzi, teljesítménycsökkenés nélkül
  • Alacsony súrlódást eredményező technológiák, úgy mint, a középtengelytől eltolt hengersort, a tűgörgős csapágyazású szelephimbákat és a olajozófúvókával ellátott dugattyút.
  • Az új, önindítóként is szolgáló ACG-generátorral közel 7 kg-mal csökkent az erőforrás tömege
  • Ötfokozatú váltó és tömített lánc 

A CB125F megújult eSP motorja immáron az Euro 5-ös környezetvédelmi előírásoknak is megfelel, ennek ellenére nem veszített lehengerlő teljesítményéből, sőt még pörgősebb és élénkebb lett. A 124 cm3-es, kétszelepes, SOHC-vezérlésű egységet kifejezetten városi használatra optimalizálták, s hogy a lehető leghosszabban szolgálhassa gazdáját, különösen nagy hangsúlyt fektettek a megbízhatóságra.

Menetdinamikájáról sokat elárul, hogy a csúcsteljesítmény 10,88 LE/7500 f./perc (korábban: 10,6 LE/7750 f./perc), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 10,9 Nm/6000 f./perc (10,2 Nm/6250 f./perc). További érdekesség, hogy az 50 mm-es furathoz és az 63,1 mm-es lökethez 10,0:1 arányú sűrítési viszony társul, s akkor is csak 12,4 másodperc szükségeltetik a 200 méteres táv leküzdéséhez, ha álló helyzetből indul a CB125F. Talán ennél is fontosabb, hogy a korábbi 1,96 l/100 km-ről 1,5 l/100 km-re csökkent a fogyasztás, tehát a 11 literes üzemanyagtartály tartalmával akár 800 km is megtehető!

Magát az eSP motorkonstrukciót a 125 cm3-es motorkerékpárok fokozódó térnyerésére tekintettel dolgozták ki anno a Honda mérnökei. Új építésmódról lévén szó, tiszta lappal kezdtek, s arra törekedtek, hogy a lehető legkisebb legyen a belső súrlódás. Ennek érdekében a Honda az elmúlt 10 évben folyamatosan és egyedülálló alapossággal dolgozta ki a részleteket, majd összegezte a tapasztalatokat, hogy a legtökéletesebb szerkezetet alkothassa meg.

Első lépésként a szakemberek igyekezték a tömeget csökkenteni, és kijelenthetjük, hogy igen jó munkát végeztek, hiszen az új egység 7 kg-mal könnyebb elődjénél. Emellett eltolták a dugattyúcsap tengelyét a hengertengelytől (ti. dezaxiálták), csökkentették a súrlódás mértékét a dugattyúszoknya és a hengerfal között, a dugattyút pedig egy olajbefecskendező fej „fürdeti” alulról azonos céllal.

Nem elhanyagolható az sem, hogy a szelepek mozgatását tűgörgős csapággyal ellátott, görgős himbákra bízták a hondások, míg az áramtermelést ezentúl önindítóként is funkcionáló generátor (ACG) végzi, jelentősen hozzájárulva a tömegcsökkentéshez. Az – önműködő dekompresszorral kiegészített – rendszer hihetetlenül kifinomultan működik, indításkor ugyanis nem gátolja a főtengely megforgatását a sűrítési végnyomás, leállításkor pedig mindig a szívási ütem előtti pozícióban áll meg a dugattyú. Az már csak hab a tortán, hogy az ACG rendkívül csendesen működik, ilyeténképpen még kulturáltabbá teszi a modellt. Az erőátvitelről ötfokozatú váltó és tömített, nagy élettartamú lánc gondoskodik.

24YMCB125F

  • Könnyebb acél csőváz, a hátsó rugóstagok előfeszítése szabadon állítható
  • A CB-s formajegyeket felvonultató idomzatnak köszönhetően nagymotor benyomását kelti a CB125F
  • LED-fényszóró, digitális műszeregység
  • A menetkész tömeg 117 kg, tehát az új CB125F 8,6%-kal könnyebb elődjénél
  • Új, rövidebb kipufogó stílusos krómozott védőelemekkel
  • Új alumínium kapaszkodó

A CB125F csőváza nagy szakítószilárdságú acélból készült. Tervezésekor a kiváló menetkomfortot, a biztos egyenesfutást és a könnyű, mégis precíz irányíthatóságot tartották szem előtt a mérnökök, nem mellesleg arra is ügyeltek, hogy kellően sportos érzést nyújtson a tempós kanyarvételeknél, illetve a mély döntéseknél. Erős és merev gerincnyúlványán alakították ki az erőforrás függesztési pontjait, s olyan futómű-geometriát határoztak meg, ami igazán sokoldalúvá teszi a típust. A villaszög 26°, az utánfutás 92,4 mm, a tengelytáv 1280 mm, és igen beszédesek a tömegadatok is, tudniillik a menetkész tömeg 117 kg.

A futómű ugyancsak kiváló minőségű. Elöl 31 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított villa vasalja ki az úthibákat, míg hátul két – 5 fokozatban állítható előfeszítésű – rugóstag dolgozik. A présöntésű alumíniumkerekek átmérője 18”, így az úttartás és a menetkomfort is messze túlmutat a méretosztályban megszokottól. Az első abroncs mérete 80/80 R18, a hátsóé 90/90 R18. A 240 mm átmérőjű első tárcsát kétdugattyús féknyereg fogja közre, míg hátra 130 mm-es dobfék került.

A 2021-es CB125F agresszív megjelenésű, új idomzata a nagyobb CB-ket idézi. A „széles vállú” üzemanyagtartály és a hűtőradiátor ezüstszínű rácsa a CB-R Neo Sports Café modellcsalád tagjairól lehet ismerős, míg a fekete, remek időjárás-védelmet nyújtó, éles vonalakkal tagolt fejidom alkotóját a CB500F inspirálta. Roppant látványos a LED-fényszóró és a műszeregység szerepét betöltő, folyadékkristályos kijelző is. Utóbbi az aktuális váltófokozatot és hatótávolságot, a pontos időt, valamint az átlagfogyasztást is mutatja, sőt ECO feliratot jelenít meg, ha a pilóta hatékonyan és takarékosan motorozik. A motorindítás és – leállítás feladatát ezentúl egyetlen kapcsoló látja el, miként a távolsági fényszóró és a fénykürt is közös kapcsolót kapott.

A motor, a kipufogó leömlője és a teleszkópok hüvelye fekete színűek, így a feltűnő fényezés kap némi kontrasztot és még ütősebb az összhatás. Szintén feketében pompázik a kipufogódob, amely immár 45 mm-rel rövidebb , s itt sem marad el az „esztétikai csavar”, hiszen a hővédő burkolat krómbevonatot kapott. Vonzza a tekintetet a hátsó rugópár, a gyertyapipa és a bal oldali motorburkolat piros festése is, akárcsak a tank oldalán látható, háromdimenziós Honda-szárny és az egyedi tükör, illetve irányjelző is.

24YM CB125F

24YM CB125F

Ahogy az egy mindennapos használatra szánt városi, illetve ingázómotortól elvárható, az üléshelyzet kényelmes és pihentető. Ez nem csak a puha, komfortos nyeregnek köszönhető, az előre helyezett lábtartópár és a széles kormány ugyancsak hozzájárul az ergonómiához, valamint a könnyű kezelhetőséghez és a magabiztos irányításhoz. Mivel a két személynek is kényelmes – jövőre alumíniumból készülő – utaskapaszkodóval felszerelt ülést 15 mm-rel magasabbra helyezték, még könnyebben felmérhető a jármű környezete, és az is előny, hogy a középállvány szériatartozék.

 

ERŐFORRÁS
Konstrukció Egyhengeres, négyütemű, OHC-vezérlésű, léghűtésű
Összlökettérfogat 124 cm3
Szelepek száma hengerenként 2
Furat x löket 50 x 63,1 mm
Sűrítési viszony 10,0:1
Csúcsteljesítmény 10,88 LE (8 kW)/7500 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték 10,9 Nm/6000 f./perc
Olajmennyiség 1 liter
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER
Porlasztás Elektronikus üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtartály befogadóképessége 11 liter
Üzemanyag-fogyasztás (WMTC szabvány szerint)** 1,5 l/100 km
Szén-dioxid-kibocsátás (WMTC szabvány szerint) 34 g/km
ELEKTRONIKAI RENDSZER
Akkumulátor típusa és kapacitása 12 V/5 Ah
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló felépítése Olajfürdős, többtárcsás, tányérrugós
Váltó felépítése Ötfokozatú
Végáttétel Lánc
VÁZ
Konstrukció Acél csőváz
VÁZ ÉS FUTÓMŰ
Méretek (hosszúság x szélesség x magasság) 2015 mm x 750 mm x 1100 mm
Tengelytáv 1280 mm
Villaszög 26°
Utánfutás 92,4 mm
Ülésmagasság 790 mm
Szabad hasmagasság 160 mm
Menetkész tömeg 117 kg
Fordulókör sugara 2,04 m
FELFÜGGESZTÉS
Elöl 31 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított villa
Hátul 5 lépésben állítható előfeszítésű rugóstagok mindkét oldalon
KEREKEK
Elöl 18”, ötágú, alumínium
Hátul 18”, ötágú, alumínium
Abroncs elöl 80/100 18M/C
Abroncs hátul 90/90 18M/C
FÉKRENDSZER
Típusa Kétcsatornás, kombinált, blokkolásgátlóval kiegészített rendszer (CBS)
Elöl 240 mm átmérőjű tárcsa, kétdugattyús féknyereg
Hátul 130 mm átmérőjű dobfék
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA
Műszeregység Sebességmérő, fordulatszámmérő, kilométer-számláló, üzemanyagszint-jelző, váltófokozat-visszajelző
Fényszóró (elől és hátul) LED

 

*A műszaki adatok csupán tájékoztató jellegűek, a gyártónak jogában áll bejelentés nélkül megváltoztatni azokat.

**Kérjük, vegye figyelembe, hogy az üzemanyag-fogyasztásra vonatkozó adatokat a Honda rögzítette a WMTC-szabványnak megfelelően. A teszteket görgőpadon, a jármű szériaváltozatával, csak vezetővel, utas és kiegészítő felszerelések nélkül végeztük. A jármű tényleges üzemanyag-fogyasztása a vezetési stílustól, a karbantartástól, az időjárástól, az útviszonyoktól, a gumiabroncs nyomásától, a felszerelt tartozékoktól, a rakománytól, a vezető és az utas súlyától, valamint más tényezőktől függ.

ugrás fel