EST. 2002

MotoGP elemzés

#aztamindenit #ilyennincs #motogpmindenekfelett …. a hastag-elés tudományát gyakorolandó a Redbull Ring-ről haza érve ezek a gondolatok tolakodtak az agyamba. Olyan show műsort láthattunk 7 napon belül másodszor ezektől a fiúktól, ami azt hiszem a gyorsasági motorkerékpár versenyzés legjava, boldogok lehetünk, hogy élőben élvezhetjük minden pillanatát: A verseny hétvégét a helyszínen megélni persze még mellbe vágóbb élmény, köszönet a Yamaha Magyarországnak a lehetőségért.

Az írás továbbra sem kíván az események szimpla felsorolása lenni, tessék csak újra és újra megnézni a futamokat, higgyétek el, érdemes ! És jöhet az elemzés.
Ha Redbull Ring és Motogp, akkor Ducati igaz? 1997 után 2016-ban tért vissza a GP Ausztiába, a piros rakétákat a pályára küldő olasz alakulat azonnal dominanciát mutatott, lévén a Stop & Go pályák fekszenek a bivaly erős motorblokkból és féktávon a motorkerékpárnak kiemelkedő stabilitást biztosító váz és futómű kombinációjának. Úgy tűnik, a Ducatik elleni egyetlen ellenszer Marc Marquez és a Repsol Honda. A regnáló világbajnoktól távol áll a nyávogás, de azt azért megjegyezte, hogy ezen a pályán a motorokat 4. 5. 6. fokozatba kapcsolva, terhelés alatt valami olyasmit csinál a Ducati desmo blokk, ami egyenlőre páratlan a mezőnyben… Ennek megfelelő várakozásokkal érkeztünk Spielbergbe, hátha látunk megint egy a tavalyihoz hasonló Dovi – Marquez csatát…
A hétvége időjárása igen hektikusan alakult, a Ducati-k bekezdtek, de Marquez az FP1 után minden egyes pályára lépés esetében a leggyorsabb volt, a pol pozíciót 0.002-ed másodperc előnnyel szerezte meg, a Doviziozo, Lorenzo, Petrucci Ducati trió előtt. Crutchlow és leggyorsabb Yamahás ként Zarco fért még bele az első két sorba…. 2003 óta ez a legszorosabb befutó az időmérők történetében…. 
Apropó Yamahák. A Vinales által Brno-ban kirobbantott balhé, azaz a legendás Ramon Forcada mérnökkel való szakítás után az időmérőn még szörnyűbb teljesítményt nyújtottak a kékek: Vinales a 11. Valentino a 14. rajtkockát volt képes megszerezni, ami akkor is riasztó, ha tudjuk, hogy ha az osztrák pálya a Ducatik kedvence, akkor a Yamahák számára nagyon nem az: Minden van benne, amit a hangvillás motor jelen állapotában csak lassan tud végig csinálni. Ezen események ismeretében is kijelenthetjük, hogy a hétvégén példátlan dolog történt a gyorsasági motorkerékpár versenyzés történetében, egy gyári alakulat sajtótájékoztató jellegű esemény keretében kért hivatalosan elnézést saját versenyzőitől, mert nem képes számunkra versenyképes gépet biztosítani. Arra már az előző heti Vinales hiszti alkalmával is rájöhettünk, mekkora érdekérvényesítő képességgel bír manapság egy gyári GP versenyző, hiszen a Yamahával nem egyeztetve és az érintetteket sem értesítve, na hogyan is fogalmazzunk parasztból „rúgta ki” a Yamaha csapat egyik alapkövét jelentő mérnököt. De a bocsánat kéregetés eddig nem volt divat, viszont nem kizárt, hogy lavinat fog elindítani a Paddock-ban.

Vasárnap Scott Redding volt képtelen magába fojtani, ami kikívánkozott belőle, olyan rakás sz.rnak titulálva az Aprilia gyári versenygépét, amelyet hiába suvickol, fényleni soha nem fog. Érdekes ez a hozzáállás, hiszen minden viszonylagos: Dovi is nyávoghatott volna évekig, amíg versenyképtelen volt a Ducati, Marquez is sírhatna, hogy most meg éppen kikerülik a pirosak, ide nekem egy jobb motort. Scott Redding valószínűleg a világ legboldogabb embere lenne, ha Valentino, vagy Vinales motorjának problémáival kellene megküzdenie, biztosan nem ragaszkodna a Yamaha Factory Racing bocsánat kérő esedezéséhez.. Ő az Aprilia hamis adatokat továbbító futómű telemetria és a teljesen banális apró hülyeségek, miatt borul ki, amelyek szerinte nem méltóak egy gyári alakulathoz. Aztán van még egy pár ezer, versenyző a világon akik a Gp kerítésén kívülről álmodoznak gyári támogatásról és biztosan nem köpködnének a gyári Aprilia versenymotorra, legyen az bármennyire megbízhatatlan, kiszámíthatatlan, vagy gyenge. Lehet, hogy kicsit old school, amit gondolok, de kérnék néhány Kevin Scwantz videót végig nézni, ahogyan teljesen esélytelenül küzdött a közismerten motorozhatatlan Suzuki RGV500-ason ülve a Honda és a Yamaha óriás csapataival, aztán keresni egyetlen nyilatkozatot, amelyben szidja azokat, akik az adott időpontban tudásuk legjavát adva versenymotort adtak alá, meg némi fizetést, hogy versenyezzen. Pedig egy ép csontja nem maradt szegénynek, igazi cowboy volt, nyilván elmondta a csapatnak mi a problémája, de soha nem kifelé csinálta a melodrámát. Szóval hölgyeim abba lehet hagyni a nyávogást, rinyálást, jajveszékelést, legalábbis a kamerák felé. A boxban lehet hőzöngeni, aztán húzni a gázt és kihozni a dologból a legjobbat, ami lehetséges. Ha nem tetszik, lehet menni SBK-ba tized ennyi pénzért, aztán 3 év múlva nyugdíj. Egy gyári csapat meg legyen szíves ne menjen le kutyába, ha lehetséges. Szóval némi tartás uraim minkét oldalon, ne „Nejmározzuk” már szét a Paddockot ha kérhetnénk.
A futam egyébként botrányosra sikeredett, Dovi kinevette Marquezt a futam előtti este, amikor a spanyol arról beszélt, mennyire fontos a bajnokság és hogy majd óvatosan , meg minden. „Marc úgy sem tud ellenállni a csábításnak”. Hála istennek Dovizio-zónak igaza lett. nagyjából tudjuk, hogy Marc olyan, mint az agárverseny főszereplői !” Ha műnyulat húznának előtte, akkor azt akarná megelőzni !

1. Jorge Lorenzo: Az idei 3. győzelem, ki gondolta volna év elején hogy Marquez ellenfele a Redbull Ringen 99-es számú Ducati lesz majd? A dolog kulcsa a pálya 3-as szektorának gyorsításában rejlett, ahol a futam előtt Lorenzo 0.2 másodpercet kapott Marqueztől körönként.

Lorenzo videókon elemezte a szektort, és test tartásán javítva végül sikerült lecsökkentenie a szakaszon összeszedett hátrányt. Mindezt 31 évesen, csak tanulni-tanulni, ahogy nagyjaink mondták. 
A futam egyébként 2 részből állt, egy 2018-as amíg Marquez volt elöl, később egy 2019-es előzetest láthattunk. Ha Lorenzo a Hondázásba is bele tanul, hála istennek kemény meccsek lesznek jövőre is !
A régi új Lorenzo tehát visszatért, és nagy csatában győzni tudott Marc Marquez ellen, ami mindig nagyon-nagy dolog.

2. Marc Marquez: Megint megpróbálta letörni a Ducati-k képzeletbeli szarvát a Bull-os ringen. A verseny egy bizonyos szakaszában úgy tűnt, ez sikerülhet is, nem az együtt elgurulgatunk, aztán a végén ellépek tipikus Márki taktikát láthattuk a spanyoltól. Látva az ellenfelek gumiválasztását, gyorsan ki akarta végeztetni a soft abroncsokat az Ducatikon, de ez nem igazán sikerült. Jorgeval egyébként jó lesz vigyázni, mind három idei győzelmét Soft-soft gumin szerezte meg, ráadásul Mugello, Katalunya, után most is dög melegben. Az első második helyért zajló ütközetben egyébként minden volt, egyenesben egymásnak támaszkodás, pályáról levezetős blokk pass, csúszó első-hátsó gumival ívre szánkózás, Lori részéről olyan beszúrás, hogy a honfitárs csak a szegély kövön tudta magát újra összerakni a motorral…. Bravó Marc látszott, hogy a futam minden pillanatában csak a pontok számolgatása és a bajnoki cím lebegett a szemed ellőtt !  Ja, a futam után csak pacsizás, röhögcsélés, vállba veregetés. Nyávogás, károgás, morgás semmi, nem véletlen egyébként, hogy ez a két spanyol fiatalember jegyez az „emút nyócév” vb címeiből hetet…. Marc előnye a hétvége után 59 pont.

3. Andrea Doviziozo: Soha nem tudjuk meg, hogy Andrea gumi választásán ment el a futam, vagy valami egészen máson. A tavalyi Valeciai futam óta ( Map8  ) sokadszor történik meg, hogy az azonos kigyorsítási képességgel rendelkező ellenfelet Dovi tolja-tolja a pályán, de megelőzni a kanyar közepén parkoló üzemmódba kapcsoló Lorenzo-t, nem tudja. Tíz körrel a vége előtt a célegyenes végén Dovi elnézett egy féktávot, 2 centi híján majdnem telibe verte Marquez hátsó kerekét. Csak a pályaelhagyós korrekció segített, az így összeszedett hátrányt padig nem tudta már ledolgozni az olasz.

4. Cal Crutchlow: Magányos negyedik hely, 9 másodpercre az első helyezettől. Valószínűleg Crutchlow nem ilyen futamokról álmodik, de az hogy Ducati land Spielberben a 2018-as Ducati-n ülő Petruccit maga mögött tudhatta a befutónál, némi elégtételt jelenthetett számára. Cal egyébként másodállásban éjjeli biztonsági őri munkát is vállal. Este 10-kor belógtunk páran a Paddock Hotel névre keresztelt parkolóba, ahol a sztárok lakóautói állnak, egy két fotó és aláírás reményében. Jöttek mentek a népek, Vale, Lorenzo, Bagnaia, Morbidelli, senki nem szólt a sötétben álldogáló rossz arcoknak, pedig úgy néztünk ki az árnyékban megbújva, mint a Piedone filmek gengszterei, amint rátámadnak a zsarúra az éjszakai Nápoly sikátoraiban. Na, megjött Cal és emlékeztetett bennünket, hogy a nyakunkban lógó belépők nem jogosítanak fel bennünket az ott tartózkodásra… így aztán megfogadtuk a tanácsát és kisündörögtünk a tiltott övezetből…

5. Danilo Petrucci: Nehéz lesz a jövő év. Lorenzo elmegy, Dovi lesz az első számú pilóta, de kellene majd az eredmények és Petrux továbbra sem hozza tavalyi felvillanásait. 13 másodperc az elsőktől pedig nagyon sok.

6. Valentino Rossi: Szenzációs eredmény 14 helyről kemény harc árán. Pedig hagyhatná is az egészet, mint Vinales, hiszen a csapat az elnézést kéréssel levette a felelősséget a Yamaha versenyzőinek válláról. Ehhez képest 7 napon belől másodszor látom, hogy 19.30-kor, a versenyzők közül utolsóként jön ki a boxból, keresi a megoldást a másnapi futamra. Hátha még beletalálunk valamibe a warm up-on? Valentino egyébként nem csak egy versenyző, külön intézmény a Paddockban, ezen felül természetesen a VR46 Sky racing tulajdonos csapat főnöke. Megy is a tatárjárás este 10-ig a lakókocsijába, a versenyzőkön és csapat embereken felül Iannone rendre ott lábatlankodik, Morbidelli detto. Ja, és persze Motogp versenyző legenda is. Honnan az energia, érthetetlen. Gratuláció a 6. helyezéshez, megharcolt érte a veterán….

Két hét múlva Silverstone, Lorenzo nem bízik az angol időjárásban és teljesen igaza van. Ennek ellenére reméljük újra sziporkázó versenyt láthatunk, engem az sem zavar, ha közben esik !

Király László
Rodeo Ride 34

#yamahafactoryracing #motogp #jorgelorenzo #marcmarquez#redbullring #azeletszep

ugrás fel