EST. 2002

Német Motogp futam…. igen, Marquez nyer. És ?

A helyzet annak ellenére is összetettebb ennél, hogy már tudjuk, igen, megint német Gp, és újra Márki nyert. Az írás továbbra sem kíván az események szimpla felsorolása lenni, tessék csak újra és újra megnézni a futamokat. És jöhet az elemzés.

Az assen-i téboly futam után visszafogott várakozásokkal érkezett a Motogp mezőnye és közönsége a volt kelet német terület versenypályájára, a Sachsen ringre. Mivel a jelenlegi világbajnok gyakorlatilag a pontosan annyiszor nyert itt pol pozícióból 2010 óta ahányszor rajthoz állt, nem volt meglepő, hogy már pénteken 1.21-es köridőkkel nyitott, és az FP 1-2-3-4-es edzést teljes egészében a verseny szimulációnak rendelte alá.

Ami meglepő volt, hogy Lorenzo és Doviziozo verseny tempója is gyors volt, ami jelzi, hogy jó helyre kerülnek a vw euró milliói…. lesz ebből vb cím, csak kellene egy átütő versenyző, ha már a közelmúltban éppen sikerült kirúgni egyet…

A Yamahák esetében lassan tejesen mindegy mit csinálnak az első napon, a lényeg legalább második soros kvalifikáció, aztán a futamra Rossi-ék majd csak kitalálnak valamit. A hétvége sejthető, de mégis kissé szomorkás híre, hogy Dani Pedrosa szögre akasztja a bőrruháját, visszavonul a Motogp versenyzéstől. Másnap azután gyorsan be is választották a Motogp legendák elit klubjába. Talán a Dorna is úgy volt vele, mint mindannyian, akik régóta követjük a gyorsasági motor versenyzés világát: olyan sokáig volt velünk a szerethető stílusú apró kis spanyol, hogy mindannyiunknak hiányozni fog.

Az izgalmak egyébként már a futam előtt elkezdődtek, ez a Q1-Q2 szisztéma nagyon klasszul ki van találva, a Show-t persze megint Marquez lopta el a magát Lorenzo-val meghúzató és így nagyszerű köridőt futó Petrucci elöl…. A 93-as csapata 3 menetes kvalit álmodott meg, és két hajmeresztő mentés után az utolsó éles körben be is jött a szisztéma, pálya rekorddal újra Pol pozícióban a spanyol.

Mikka Kallio és Aleix Espargaro sajnos nem tudtak rajthoz állni, mindketten az „air fence”-ben végezték… A Sachsen ring-i pálya go-kart pálya jellegéből, illetve a tíz balos, három jobbos kanyarból egyébként sejthettük, hogy az assen-i ketrec harc után inkább gumi pókerre, és türelmes sakk játszmára számíthatunk. Így is lett….

1. Marc Marquez: Évről évre nehezebben, de 9. alkalommal is sikerült. Kissé szürreális a dolog, kategóriákon átívelve így dominálni egy versenypályán 9 éven keresztül, tényleg felmerül, hogy vajon miben reménykednek még a 93-as pilóta mellett a rajtrácson helyet foglalók? Természetesen dobogós helyezésben… mindez még nagyobb teljesítménynek hat annak a fényében, hogy a Honda csapat Pedrosa takaréklángon motorozásával, Crutchlow bukdácsolásával, Nakagami próbálkozásával gyakorlatilag igazi one man show, ha Marquez nem áll a dobogón Honda színekben, akkor más nem is fog. Pedig a kategória a Dornás szabályoknak köszönhetően nagyon kiegyensúlyozott, soha ilyen közel időmérőn és futamon nem volt egyben a mezőnye. Mivel azonban a Hondának egyenlőre van egy Marc Marquez-e, megnyugodhatnak, a taktika kidolgozott. A fenomén péntek-szombaton Santi Hernandez főmérnök segítségével megkeresi hol a határ, aztán vasárnak 1%-al ez alatt motorozva győz a futamon. Nem bonyolult dolgok ezek, csak kell hozzá egy olyan pilóta, aki hajlandó tudatosan esni-kelni…. ilyen viszont a mezőnyben az elmúlt 50 évben egy volt, épp látjuk munka közben 93-as rajtszámmal.

Gratuláció… mert véletlenek nincsenek, 9x győzni ugyanott, csak tudatos munka és elképesztő tehetség esetén lehet…. jogos és megérdemelt az új becenév: Sachsen-king !

2. Valentino Rossi: Lépked, lépked feljebb a dobogón az öreg, lassan sikerül olyan Yamahá-t faragni, hogy akár győzhetne is… ha nem lenne a 93-as. Ez pedig nem kis teljesítmény, még akkor is, ha látjuk hogy a másik Yamaha is egyre jobban működik. Miután Vale Lorenzo hibája után, átvette a második helyet és 0,7-re megközelítette Marc-ot, úgy tűnt lehet még keresni valója…. aztán a jelenlegi világbajnok tekert egyet a gázkaron… és ennyi. Körönként 3-4 tized. Érdemes egyébként visszanézni, hogyan legyez be Marquez Lorenzo-nak a célegyenesben miután megelőzi, hogy megakadályozza Lori keménykedését… Vale az első két alkalommal megfeledkezik erről, be is kavar a 99-es rivális… ezeket az apróságokat kellene leporolni kissé, régen ezek zsigerből megvoltak. Mert a tempó amúgy szenzációs a teljesítmény kiegyensúlyozott. De arra várni, ilyen egyen elektronikák és ilyen gumi kiosztás mellett, hogy a Yamaha csak csinál végre egy annyival jobb motort a Hondánál hogy majd elverjük Marquezt erőből, szerintem hiú remény… a számisztikában hívőknek érdekes lehet, hogy a 46-osnak egyébként most épp 46 pontos hátrányt kell ledolgozni a hátra levő 10 futamon…. hajrá ! Amúgy a teljesítmény megsüvegelendő….

3. Maverick Vinales: Rejtély vár megfejtésre a Yamaha boxban, tisztelt nagyérdemű ! Az érkezésekor a Gp mezőnybe berobbanó spanyol tele tankkal friss gumin rendre vissza csúszik egész jó rajtrács pozícióból, majd a futam végén leggyorsabb köröket villantva ered a mezőny nyomába… és érkezik meg csapattársa mögé. Az összeesküvés elméletek kedvelői kezdhetnek kombinálni, bár sokkal jobb lenne, ha a Yamaha mérnökei végre megpróbálnák orvosolni a problémát… olyan nincs, hogy valaki ok nélkül ugyanazokkal a problémákkal szembesül, és amelyekre nincs magyarázat. Ennek ellenére két Yam a dobogón, természetesen jár a gratuláció, de ha az első körök nem tehetetlenkedéssel telnének Maverick számára, a futam végi köridőket látva még Márki-t is meg lehetett volna kergetni kissé….

4. Danilo Petrucci: Bár a dobogóról lemaradt, ügyes menedzselte a futamát Petrux. Sakkozós türelem játék volt ez egy Ducati nyergében ezen a kis „go-kart” pályán. Természetesen a gumik játszották a főszerepet abban, hogy Vinales végül megelőzte.

5. Alvaro Bautista: Az ő neve furcsán csenghet, az első 6-ban ugyanis ritkán kerül be, sajnálatosan. Volt Suzuki pilóta lévén sokat drukkoltunk neki, ezen a pályán pedig évről évre jól szerepel. Tavaly ugyanitt 6. helyezést ért el és 16 másodpercet kapott Marqueztől, most 5. hely és mindössze 5 másodperc volt a hátrány. Jövőre, ha lesz Sachsen-ring-i futam, és megkapja a Ducati GP2018-as modell-jét, még a dobogóért is harcolhat. Szép eredmény, jár a gratuláció.

6. Jorge Lorenzo: Erős kezdés, majd visszacsúszás… mindenki a Soft első gumitó féltette a spanyolt, de valójában a rossz irányban elindított beállítás volt az ok, amely miatt a hátsó gumi tapadása ment el teljesen. Emlékezve Lori totál sötétben tántorgására a tavalyi futamon, amely 11. helyezést ért, illetve 25 másodperces hátrány Marquezhez képest, nem is olyan rossz eredmény ez… főleg, hogy a jövő évi Ducati No.:1 pilóta Doviziozo mögötte végzett. Repsol Honda box szuper lesz jövőre, már alig várom a száj karate meccseket a két spanyol fenomén között. Mert ezért ne felejtsük, Valentino Rossi 2009-es utolsó vb. címe óta egyetlen 2011-es Casey Stoner vb. cím kivételével ezek ketten bizony rommá verték a világ leggyorsabb motorversenyzőit…. Amire érdemes még figyelni, tavaly két Ducati az első tízben, ebben az évben négy Ducati az első hétben. 8 Ducati a rajtrácson, ez gyakorlatilag a mezőny egyharmada…. nagyon akarják a pirosak ezt a vb. címet…. meglátjuk mennyi időbe telik majd nekik megszerezni…..

László Király

Rodeo Ride 34

#rodeoride34 #marcmarquez #valentinorossi #maverickvinales #motogp #sachsenring

 

MOTOGP 2018, SACHSENRING

Poz. Pilota Nemzet Motor Idő
1 Marc MARQUEZ SPA Honda 41’05”019
2 Valentino ROSSI ITA Yamaha +2”196
3 Maverick VIÑALES SPA Yamaha +2”776
4 Danilo PETRUCCI ITA Ducati +3”376
5 Alvaro BAUTISTA SPA Ducati +5”183
6 Jorge LORENZO SPA Ducati +5”780
7 Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati +7”941
8 Dani PEDROSA SPA Honda +12”711
9 Johann ZARCO FRA Yamaha +14”428
10 Bradley SMITH GBR KTM +21”474
11 Hafizh SYAHRIN MAL Yamaha +25”809
12 Andrea IANNONE ITA Suzuki +25”963
13 Tito RABAT SPA Ducati +29”040
14 Jack MILLER AUS Ducati +29”325
15 Scott REDDING GBR Aprilia +34”123
16 Stefan BRADL GER Honda +38”207
17 Thomas LUTHI SWI Honda +49”369
18 Karel ABRAHAM CZE Ducati +1’01”022
19 Xavier SIMEON BEL Ducati +1’16”692
DNF Cal CRUTCHLOW GBR Honda 21 Giri
DNF Takaaki NAKAGAMI JPN Honda 26 Giri
DNF Alex RINS SPA Suzuki 0 Giro
DNF Pol ESPARGARO SPA KTM 0 Giro

MOTOGP 2018

Poz. Pilota Moto Nemzet Pont
1 Marc MARQUEZ Honda SPA 165
2 Valentino ROSSI Yamaha ITA 119
3 Maverick VIÑALES Yamaha SPA 109
4 Andrea DOVIZIOSO Ducati ITA 88
5 Johann ZARCO Yamaha FRA 88
6 Jorge LORENZO Ducati SPA 85
7 Danilo PETRUCCI Ducati ITA 84
8 Cal CRUTCHLOW Honda GBR 79
9 Andrea IANNONE Suzuki ITA 75
10 Jack MILLER Ducati AUS 57
11 Alex RINS Suzuki SPA 53
12 Dani PEDROSA Honda SPA 49
13 Alvaro BAUTISTA Ducati SPA 44
14 Pol ESPARGARO KTM SPA 32
15 Tito RABAT Ducati SPA 30
16 Hafizh SYAHRIN Yamaha MAL 22
17 Franco MORBIDELLI Honda ITA 19
18 Aleix ESPARGARO Aprilia SPA 16
19 Bradley SMITH KTM GBR 13
20 Scott REDDING Aprilia GBR 12
21 Takaaki NAKAGAMI Honda JPN 10
22 Mika KALLIO KTM FIN 6
23 Karel ABRAHAM Ducati CZE 4
ugrás fel