Jó régen próbáltuk a „sportmotorok királyát”, most újfent lecsokoládéztuk a bokánkat tőle. Kell egy Hayabusa!
Van a tízmotoros, tökéletes garázs, tudod. Amibe képzeletben beválogatod azokat a kedvenceidet, melyek nélkül nem tudnál tökéletesen kiteljesedett motoros életet élni. Ebbe kell nekem egy Hayabusa is! Erre ismét rá kellett jönnöm.
szöveg: beran@ képek: Berkes Dávid, archív
Összetéveszthetetlen…
Ha végignézted a képeket és megvan a véleményed a Hayabusáról, gyorsan tegyük félre a nyilván szubjektív külalak kérdést! Ez a 300 km/órára belőtt formaterv számomra olyan, mintha egy mutatós sportmotorra ráengedtek volna pár atmoszférát kompresszorral. A végeredmény egy túlfújt hólyag, tele felesleges, túl nagy dudorokkal és belülről úgy feszül, mintha mindjárt ki akarna pukkadni.
Igen, duzzad az erőtől, értem én, de emlékeztek a GSX750F-re? Hát nem ez a régi pálcikafutóműves rettenet jut a Hayabusáról az eszedbe? Nekem de…
Dat Ass!
Imádójaként ne utálj nagyon, az, hogy nem tetszik, még nem jelenti azt, hogy ne imádnék motorozni vele. Ha rá tudsz hangolódni, akkor szinte tökéletességet súrolóan jó a Haya. Amúgy éppen ez az egyedi, semmivel sem összetéveszthető, a többségnek állítólag tetsző külső az, ami ennyire sikeressé tette a Suzuki GSX1300R-t.
Az emberek egyszerűen felismerik, azok is, akik csak érintőt vettek a motorokból, és nem csak azért, mert rá van írva a neve az oldalára. Státusszimbólum, egy igazi kultuszmotor a Hayabusa, e felől semmi kétség, ezért sem változott szinte semennyit lassan két évtizede. Aztán nézd meg, miket művelnek vele a tengerentúlon!
Predator Busa: egy kíváló, de közel sem végletes példája a Hayabusa-kusztomizációs őrületnek
Idővonal
1999 – Megjelenik a Hayabusa, mindenki csak ámul és bámul a 340-ig órázott végsebesség rekorderen.
2003 – Technikai átfésülés: átprogramozott ECU, befecskendező rendszer és első futómű-beállítás finomítások, stb.
2008 – Újjászületés: az első lényeges, és azóta is kitartó modellváltás. Olvasd el Doki akkori tesztjét is ide kattintva!
2013 – Átfésülés: Brembo első féknyereg, ABS és egyéb apróságok.
Tényleg érdemes néhány guglizást elejteni „Custom” és „Hayabusa” keresőszavakkal. Annyi turbó-, nitró kit, neon szett, elvetemült fényezés és lengőkar hosszabbítás a világon nincs, amennyit Hayákra aggattunk. Meghökkentő, milyen extrém átépítésekkel gurigázik rengeteg elvetemült.
Radical: az odabent szunnyadó erőforrást – kiváló teljesítménye, tuningolhatósága és megbízhatósága miatt – számtalan egyéb járműben is alkalmazzák, nézd meg például a brit pályaautó manufaktúra, a Radical gépeit!
Iparág fejlődött a Hayabusára, szinte bármilyen őrült tuning-elképzelésed egy internet hozzáféréssel, egy bankkártyával és komolyság-függően egy jó szerelővel viszonylag könnyen kivitelezhető. Aztán, ha akarod, már adhatod is le gyorsan a nevezést valami egykerekező versenyre – erre a célra leggyakrabban mocskosul átalakított, ilyen-olyan, hosszú-lapos, többszáz lóerős Hayabusákat használnak a legtöbben. A Ghost Rider egy 500 LE feletti turbóssal 354-nél (km/h) emeli fel az elejét autópályán:
De már széria állapotában is rettenetesen erős a Hayabusa. Túlságosan is. És ezért olyan imádnivaló. 200 LE, 155 Nm, 266 kg menetkészen. És nincs kipörgésgátlója. Néha úgy éreztem magam rajta, mint a szintén 200 lovas és TC nélküli Yamaha VMAX-on, de amúgy gumifüstölős, csíkrajzolós, motorbömböltetős pózőr gyerekeskedésre a Yamaha alkalmasabb – a Suzuki Hayabusa tényleg egy hamisíthatatlan, régi vágású sportmotor, nem feltűnősködni, hanem gyorsan menni szeret és akar. Kicsit olyan fíling, mintha a régi, legendás, púpos, légolajos GSX-R1100 új kiadása lenne. És háromszázzal megy, tudtad?
Viszont huszonévesen már ráülhetsz – ha egyesben kiforgatod, már gyorsabban mész, mint amennyivel itthon bárhol szabad. Egyesek utálják azt az érzést, amikor nem húzhatsz egy egészséges gázt és nem használhatod a fordulattartomány felső harmadát anélkül egy motoron, hogy tuti szabálysértést ne követnél el.
„…és huss!”
Viszont így, ha egy gyönyörű nyári napon Eszteremhez hasonlóan a te barátnőd is kitalálja délután, hogy a Balatonnál akar naplementézni, akkor nem merem mondani, miket hallottam, milyen hamar le lehet érni Pestről..
Oldschool: Jé! Mutatók! Ha megszokod az analóg kilométerszámláló skálázását, ugyanolyan gyorsan érzelmezhető, mint a manapság terjedőben lévő kijelzőkön a számok
A „maximum 299-et mutatunk-egyezmény” óta már csak 280-ig skálázott analóg órát két személlyel könnyen ki lehet akasztani. Tényleg egy videójáték… Csak csavarod a jobb markolatot és huss. Félelmetesen megy és gyorsul a Hayabusa, szégyelje magát, aki az utcán el meri engedni neki a gyeplőt és van mersze és főleg pofája játszani vele. De sajnos túságosan könnyű rajta gyorsan menni, főleg, ha tudod is kérni tőle.
Nem fekszik rá annyira magától az ívekre, mint egy GSX-R1000, de ahhoz képest, amilyen nagy és amilyen gyors, meglepően fürge a kanyarokban. Ha testsúlyoddal és motoros technikáddal tudsz rá megfelelően hatni, bármit meg tud neked csinálni, amit egy sportmotortól elvárnál
Mert azért testes egy jószág a ‘Busa (már a neve is olyan pöffeteg, nem?) főleg mondjuk egy GSX-R600-hoz képest, noha az üléshelyzet nagyon hasonló a kettőn, és ez most mindkettőnek hízelgő igazából – ennyire kényelmes az apró Gixer, és ennyire sportosan eltalált a Haya. Alacsonyabbak számára kissé távoliak lehetnek a kezelőszervek, 185 centimmel először nekem is nyújtózkodós érzés volt ráterülni a nagy testre és lábam közé engedni az étkezőasztalni tankot, de ha ráéreztél, jól fog jönni, amilyen támadási szögben áll eleve a gerinced az ülés hátulja felé…
Brembo: igazából semmi szükség nem volt a 2013-as brembósításra, versenypálya-szerű terhelés mellett ugyanúgy csökken az első fék teljesítőképessége némileg, mint azelőtt a Tokicókkal. De ehhez tényleg extrém módon kell csapatni sokat, utcán motorozva sosem lesz vele gondod
Egyesben egyszerre pörög a hátulja és emelkedik az eleje, ha odahúzol neki. Szeret repülni a bálna, és isteni érzés, mert a futómű és váz is zok szó nélkül elbír mindent, amit csak adni tudsz neki.
A legélvezetesebb nyújtott, hosszú, gyors kanyarokban, mint a 2/A vége Vác felett, például. Ijesztő sebességek mellett is mindvégig atom stabil, még ha nem is fordul be úgy hanem inkább alulkormányozottságra hajlamos, mint egy ezres, hétötvenes vagy hatszázas Gixer. A fentiekre én emelnék és keményítenék a hátulján valamennyit, elöl pedig a nyomócsillapításon puhítanék egy-két klikket.
A nagy fenék előnye: a hátul ülő szempontjából az egyik legkényelmesebb sportmotor hátsót látjátok
De amilyen sebességekre képes, tényleg mindig észnél kell lenned rajta! Ez a teljesítmény nem kíméli a gumikat. Folyamatosan figyelned kell a gumi-aszfalt kapcsolatra, tényleg, mintha gyorsasági bajnoki fordulóra készülnél minden egyes hétköznap, munkába indulva. Mert a Hayabusa használható minden nap. Japán, nagyszériában gyártott termékről beszélünk, szóval bízhatsz benne ha becsületesen szervizeled, és kezelése is a lehető legbarátságosabb, amennyire ez egy Hayabusa esetében lehetséges.
A Suzuki által használt, dupla pillangó és befecskendező-szelepes SDTV (Suzuki Dual Throttle Valve) injektor rendszer már bizonyított egyéb kiváló sornégyekben, és a Hayabusában is istenien intuitív a jobb markolat a homo sapiens központi idegrendszerének és idegpályáinak. Kész libabőr ez a motor. Annyira jól adagolható az 1340 köbcentiből alapjáratról felszabaduló bődületes nyomaték, hogy ha jó vagy ebben és ismered a megfelelően csúszós+kanyargós szakaszt, driftet tanulni is kiváló lehet a Suzuki. Csak győzd hátsó gumival!
Még szűk, kettesből ki nem vevős szerpentinen is meglepően élvezetes a Hayabusa. Méreteit meghazudtolóan fürge a nagytestű
Mint általában minden soros négyhengeres, nagyteljesítményű „rendszerben”, bizonyos fordulatokon a GSX1300-ban is fel-fel tudnak erősödni nagyfrekvenciájú rezgések; van olyan sebességtartomány ahol tartva, szinte észre sem veszed, egyszer csak érezni kezded a kézfejed. Nem komoly a vibráció, sőt, erőt sugalló és attól még selymesen működik a Hayabusa, ez csak annak a kétszáz, aprócska ló cipici patájának a dübörgése, akik odabent hajtják a mókuskereket.
A futómű mindenhogyan állítható de a hiperstabil, kátyukat is jól tűrő nagy testen ügetve nem éreztem késztetést, hogy akár egy gondolatot is fecséreljek lengéscsillapításra, és körülbelül ugyanennyi figyelmet szenteltem az A-B-C üzemmódváltó izére is. S-DMS-nek hívják, mint Suzuki Drive Mode Selector, ami, ha nem A-ban használod, hervasztóan visszafogja a Hayabusát, kvázi a lényegét veszi el. Esőn és benzinspóroláson kívül nem tudok elképzelni példát, amikor használni fogod.
Aki ebben a látványban részesül, az jobban teszi, ha kapaszkodik, ahogy csak tud!
Alacsonyfogyasztás fetisisztaként legnagyobb örömömre szolgál ismét hírét adni, hogy városban spórolni ezekkel a nagyteljesítményű sornégyekkel nagyon jól lehet, csak legyen elég önuralmad a szabályok szerint tötymörögni. A Hayabusán a legnehezebb ez. De ha van türelmed és nem gyorsulgatsz, a fogyasztást négy liter alá is könnyedén beviheted. Másik véglet, a balatoni naplementét jócskán tíz liter feletti átlaggal léptük meg. Ha jól számoltam 12,9 l/100 km volt, pontosan. Ha vegyesen használod és gyors vagy, 6-7 literes átlaggal kalkulálhatsz.
Simán elférsz, nyugi. Bármekkora is vagy. Kényelmes. A hátsó ülés alá befér két üdcsis palack vagy esőruha
Eszter nem panaszkodott komforthiányra hátulról, a Hayabusa már puszta méretei miatt sem kényelmetlen, elfér rajta mindenki, sportosan, guggolósan. Érdekes jószág volt egyébként a B-King is, tudod, a csupasz, Pokémon-kipufogós, széleskormányos Haya-leszármazott! Az kábé ugyanazt tudja özvegycsinálásból mint a Busa, és még kénylemesebb. Nem megy 300-zal áttételezése miatt, de idom nélkül ez nem is baj. Ha szimpatikus a Busa de túl sportosnak találod, és meg tudsz barátkozni a B-King külsejével (…), akkor használtan még mindig találni belőlük szépeket.
Élvezetes az effajta móka, mert biztonságban érzed magad: nagy sebességű kanyarokban nincs a Hayabusánál stabilabb!
A politikailag korrektség miatt ezt azért érdemes így megfogalmazni, mert a kidolgozás minősége miatt egy Suzukinál általában nagyon számít, mennyire és hogyan ápolják. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ne lenne jó minőségű a Hayabusa, mechanikai szempontból elsőrangú és nagyon tartósra szerkesztett műszerek ezek, akárcsak egy Suzuki autó (és ezzel is sokat elmondtunk), de például a tankon lévő lakkréteg néhány értéknyivel puhább, mint konkurenseknél, ezért jobban is karcolódik majd a használat során. Az idomokon a matricák pedig nincsenek is lelakkozva – ilyenek…
A sornégy rezgéseit ilyen eszközökkel próbálják csökkenteni – vastag gumirozás és plusz súly a lábtartókon. És ezen a képen egyébként kivehetők a Suzukikra jellemző spórolás jelei is
Ennyi körülbelül az összes józan kritika, amivel ezt az őrült gépezetet illetni lehet. A többi már szubjektív kérdés. Ha neked tetszik a GSX1300R és úgy érzed, képes leszel annyira megbírkózni saját magaddal, hogy a világ egyik leggyorsabb motorját birtokold, akkor olyan élmények és erőhatások várnak rád utcán, mint mondjuk egy MotoGP pilótása a nyolcvanas években. Sőt, sok szempontból még jobbak. Négy és fél millió forint kell csak hozzá.
Jöhet a fénysebesség, Chewbacca!
Ha tehetném, én betenném álomgarázsomba a Hayabusát, már csak azért is, mert a jelek nagyon affelé mutatnak, hogy lassan búcsúznunk kell őfelségétől, Hamamatsuból hamarosan várható a Haya utódja. Miért ne történhetne ez meg bemutatásának húszéves jubileumán, 2019-ben? És ne vegyél mérget rá, hogy az új Hayában – ha egyáltalán így hívják majd – nem az új GSX-R1000R átdolgozott erőforrása lesz, mondjuk kompresszorral… Ez már csak a költségcsökkentés, a Kawasaki Ninja H2 és az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt is valószínű kilátás.
Az a motor viszont már csak kialakításából adódóan se lesz valószínűleg annyira nyomatékos és azonnali tolóerejű, mint az ezerhármas, szívó erőmű a Hayabusában, meg akkor már mindenféle üzemmód, meg gátló elektronika, meg netán aktív futómű is várható bele. Szóval ha még netán vágynál egy hamisíthatatlan, a régi iskola legjavát felvonultató gyorsvonatszerű erőgépre ami a kétezres években az egyik meghatározó szereplője volt a motorkerékpárok fejlődéstörténetének, akkor javaslom, az elkövetkező két évben lépj és válj boldog Hayabusa-tulajdonossá, mert ha habozol, lehet, hogy nem sokára már késő lesz…
A Suzuki GSX1300R Hayabusa technikai adataiért és egyéb részletekért kattints ide, a Magyar Suzuki Haya-oldalára!
Legutóbbi hozzászólások